آویشن در طب سنتی؛ از درمان سرفه تا سردمزاجی

آویشن در طب سنتی: از درمان سرفه تا سردمزاجی

آویشن در طب سنتی به عنوان درمان طبیعت برای سرفه شناخته می شود. این گیاه، یک گیاه مدیترانه ای است که دارای کاربردهای غذایی، دارویی و زینتی می باشد. گیاه آویشن در تعدادی از غذاهای سراسر جهان از جمله غذاهای اروپایی، مدیترانه ای، آفریقایی و انگلیسی استفاده می شود. این ماده برای خرید به صورت تازه یا خشک در دسترس است تا در آشپزی و همچنین به عنوان دارو مورد استفاده قرار گیرد. گیاه آویشن گیاهی مقاوم است و در تمام ماه های سال در فضای باز رشد می کند.

مرکز درمان در منزل امداد

اما احتمالاً موارد زیادی درباره کاربرد آویشن در طب سنتی وجود دارد که از آن اطلاع ندارید. ما در این متن به ذکر مهم ترین مزایا و برخی نکات در مورد این گیاه معجزه آسا می پردازیم.

انواع آویشن

بیش از 300 نوع آویشن (تیمول) در خانواده نعناعیان Lamiaceae وجود دارد که متداول ترین نوع آن Thymus vulgaris است. آویشن معمولی و آویشن لیمو گونه هایی هستند که بیشتر در پخت و پز استفاده می شود. انواع زیادی از گیاه آویشن وجود دارد که بیشتر کاربرد تزئینی دارند مانند آویشن پشمی، آویشن خزنده، آویشن وحشی، آویشن الفین و چند نوع دیگر.

استفاده از آویشن در طب سنتی

آویشن در طب سنتی از درمان سرفه تا سردمزاجی

گیاه آویشن قرن هاست که به عنوان یک گیاه دارویی برای کمک به انبوهی از بیماری های مختلف استفاده می شود. از گل، برگ، عصاره و روغن آویشن در طب سنتی برای درمان انواع علائم و مشکلات سلامتی استفاده شده است که بسیاری از آنها شامل اسهال، معده درد، آرتروز، گلودرد و سرفه هستند.

امروزه داروهای گیاهی مدرن نیز به دلایل مختلف آویشن را به عنوان یک گیاه با ارزش مورد استفاده قرار می دهند. از خواص درمانی آویشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         ضد باکتری

–         ضد قارچ

–         ضد میکروبی

–         ضد التهاب

–         ضد سرفه

–         ضد اسپاسم

استفاده از آویشن در طب سنتی برای درمان گلودرد، سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا

استفاده از آویشن در طب سنتی برای درمان گلودرد، سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا

سرفه های ناشی از سرماخوردگی از جمله دلایل عمده مراجعه به داروخانه یا پزشک عمومی است. در کودکان، سرفه همراه با تب رایج ترین علامت در تمام گروه های سنی می باشد. سرفه می تواند برای بدن بسیار استرس زا باشد و به طور قابل ملاحظه ای بر سلامت عمومی تاثیر بگذارد.

انواع مختلفی از سرفه وجود دارد:

–         سرفه قفسه سینه: توسط مخاط بیش از حد ایجاد می شود.

–         سرفه خشک و قلقلکی: هنگامی رخ می دهد که گلو مخاط کافی تولید نمی کند و منجر به تحریک گلو می شود.

–         برونشیت: بلغم خاکستری زرد ایجاد می کند و به طور معمول با علائم شبیه سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی، سردرد و خستگی همراه است.

–         سیاه سرفه: در ابتدا با علائم خفیف، شبیه سرماخوردگی ظاهر می شود اما در طی چند هفته سرفه های شدید به وجود می آورد- این نوع سرفه به ویژه برای کودکان بسیار مسری است.

آویشن در طب سنتی گیاهی است که با اثرات ضد قارچی و ضد اسپاسم خود، با عواملی که باعث برونشیت می شوند، مبارزه می کند و به تسکین سرفه و کاهش گلو درد کمک می نماید. از سرفه های خیس قفسه سینه تا سرفه های نوع خشک و برونشیت را می توان به کمک آویشن، به عنوان یک تسکین دهنده موثر انواع سرفه ها، درمان کرد. آویشن سرفه را تحت فشار قرار داده و عضلات برونش را شل می کند. آویشن در طب سنتی به عنوان یک خلط آور درجه یک عمل و به بدن کمک می کند تا مخاط را شل و نازک کند؛ این گیاه همچنین سرفه و دفع خلط از بدن را تسهیل می نماید. آویشن در تسکین علائم گلودرد و سرفه بسیار موثر است به طوری که غالباً آن را می توان به عنوان ماده ای همچون شربت و قطره های سرفه مورد استفاده قرار داد.

فواید آویشن برای گلودرد، سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا

فواید آویشن برای گلودرد، سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا

  • با فراهم نمودن بستر شل شدن عضلات درگیر کننده سرفه، سرفه را برطرف می کند.
  • مخاط را نازک و دفع آن را آسان تر می کند.
  • مخاط مرتبط با آلرژی و عفونت های مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی را کاهش می دهد.
  • التهاب در مجاری تنفسی (برونشیت) را کاهش می دهد.
  • دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی است.

دفعه بعد که به دلیل سرماخوردگی یا آنفولانزا با سرفه مواجه شدید، مصرف آویشن را به عنوان یک داروی طبیعی و گیاهی در نظر بگیرید. یک چای آویشن گرم می تواند برای تسکین گلودرد و شل شدن عضلات مرتبط با سرفه تهیه شود. همچنین آویشن در طب سنتی می تواند به شل شدن بلغم و مخاط کمک و آنها را از قفسه سینه خارج کند.

استفاده از آویشن در طب سنتی برای درمان سرد مزاجی

علاوه بر درمان گلودرد و سرفه و اثر تسکین دهنده آویشن در طب سنتی در مورد بیماری هایی چون سرماخوردگی، سیاه سرفه و آنفولانزا، این گیاه را می توان برای درمان سرد مزاجی نیز به کار برد.

به گفته متخصصان این طب آویشن در طب سنتی گیاهی با طبع گرم و خشک است که مصرف آن می تواند برای افراد سرد مزاج مفید باشد. این گیاه خون را لطیف و شدت غلظت آن می کاهد و از این رو باعث گرم تر شدن بدن می شود. البته افرادی که خون رقیقی دارند یا از داروهای مخصوص برای رقت خون خود استفاده می کنند نبایستی دمنوش یا عرق و یا شربت این ماده را به صورت مستمر مصرف کنند.

همچنین از نظر مزاج شناسی به افراد دارای طبع گرم و خشک توصیه می شود که در صورت تمایل به مصرف آویشن از نوع باغی آن استفاده کنند. همانطور که در بالا نیز اشاره شد این گیاه دارای انواع مختلفی است اما نوع معمولی آن که برای درمان مشکلاتی چون سرماخوردگی و سرد مزاجی به کار می روند می تواند باغی یا کوهی باشد. طبیعت آویشن کوهی بسیار گرم و خشک تر از نوع باغی است و از این رو برای افرادی که خود دارای مزاج گرم و خشک هستند مناسب نیست.

مرکز آموزش های مهارتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

افراد سرد مزاجی که آویشن را برای گرم کردن بدن خود استفاده می کنند و یا کسانی که جهت برطرف کردن عفونت آن را به کار می گیرند می توانند از آویشن کوهی که قدرت بیشتری در این موارد به دلیل خیلی گرم و خشک بودن طبیعت خود دارد، استفاده نمایند. جهت تشخیص آویشن کوهی از باغی می توانید به شکل برگها و مزه آن دقت کنید، آویشن کوهی دارای برگ های باریک و تلخ تری نسبت به نوع باغی است.

تهیه چای آویشن

تهیه چای آویشن

برای تهیه چای آویشن حدود 2 گرم پودر برگ آویشن را در یک لیوان بریزید و روی آن آب جوش ریخته و حدود 15 دقیقه برای خارج شدن عصاره آن منتظر بمانید (می توانید با گذاشتن یک درپوش روی لیوان، این چای را به بهترین صورت دم کنید). سپس با استفاده از یک صاف کن آن را صاف و نوش جان کنید.

البته لازم به ذکر است که اگر در مورد مصرف مداوم چای یا عرق و یا دیگر اشکال آویشن خوراکی، دچار تردید هستید و یا در تشخیص نوع مزاج خود مطمئن نیستید قبل از مصرف با یک متخصص طب سنتی مشورت نمایید.

دیگر فواید آویشن در طب سنتی

در اینجا علاوه بر آنچه که در مورد فواید آویشن در طب سنتی برای درمان سرفه و سرد مزاجی گفتیم، برخی مزایای چشمگیر دیگر آن برای سلامتی را که توسط مطالعات و پژوهش های اخیر تأیید شده اند، ذکر می کنیم:

  • سلامت قلب را ارتقا می دهد

فشار خون و کلسترول هر دو نقش مهمی در سلامت قلب دارند. آویشن حاوی مواد مغذی است که از فشار خون طبیعی و سطح کلسترول نرمال پشتیبانی می کند.

  • تقویت کننده اعصاب و روان

آویشن ممکن است به حفظ سلامت روان نیز کمک کند. مصرف روزانه روغن آویشن و پونه کوهی می تواند انتقال دهنده های عصبی را تحت تأثیر قرار داده و روحیه شما را تقویت کند. یک ترکیب موجود در روغن آویشن به نام کارواکرول، در صورت مصرف در طی یک دوره هفت روزه، بر وضعیت دوپامین و سروتونین تأثیر مثبت می گذارد.

  • داشتن پوستی با ظاهر سالم را میسر می کند

در زمان های گذشته، پرستاران آویشن را برای کمک به ترمیم زخم ها درون باند می پیچیدند. مطالعات اخیر تایید می کند که آویشن توانایی حمایت از سلامت پوست را دارد. حتی یک مطالعه نشان داده است که آویشن در کاهش چین و چروک پوست نیز نقش دارد.

  • آنتی اکسیدان قوی

آویشن منبع بزرگی از آنتی اکسیدان ها مانند آپیژنین، لوتئولین، ساپونین ها و تانن ها است. این ترکیبات آنتی اکسیدانی به خنثی سازی رادیکال های آزاد قبل از اینکه باعث آسیب و استرس اکسیداتیو شوند، کمک می کنند.

  • سلامت دهان و دندان را ارتقا می بخشد

آویشن در طب سنتی ، به تنهایی یا همراه با گیاهان دارویی دیگر، می توانند از سلامت دهان و دندان پشتیبانی کنند. روغنهای اساسی آویشن می توانند از ارگانیسمهای مضر دهان محافظت کنند و از بوی بد دهان نیز جلوگیری نمایند.

  • افزایش ماندگاری و حفظ مواد غذایی

در حالی که آویشن در بسیاری از غذاها یک ماده افزودنی طعم دهنده است، اما می تواند کاربردی بیشتر از طعم نیز داشته باشد. مقاومت آویشن در برابر ارگانیسم های مضر چیزی است که توسط تولید کنندگان بزرگ مواد غذایی مشاهده شده است. اسانس آویشن یک روش موثر و طبیعی برای حفظ مواد غذایی و افزایش ماندگاری آنهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

جستجو

+