• 72103 خط سلامت سالمندی

عفونت ادراری در سالمندان

عفونت دستگاه ادراری نوعی پاسخ التهابی مجرای ادراری نسبت به تهاجم میکرو ارگانیسم های بیماری زا می باشد، که می تواند بخش های فوقانی وتحتانی دستگاه ادراری را در بر گیرد.

از نظر تعریف،وجود حداقل 100.000کلنی میکروبی در هر میلی لیتر نمونه ادرار به عنوان عفونت ادراری شناخته می شود.عفونت ادراری از علل بستری در بیمارستان ها ویکی از عوامل بیماری زایی و مرگ ومیر افراد می باشد.عفونت دستگاه ادراری در همه سنین شایع است،اما سالمندان به دلیل کاهش عملکرد سیستم ایمنی، وضعیت تغذیه ای نا کافی، از بین رفتن مقاومت نسبت به میکروب ها و استفاده از روش های طبی مانند کاتتر ادراری،بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت های ادراری قرار دارند. عفونت ادراری در افراد سالمند شیوع بالایی دارد و این میزان با افزایش سن در 65 سالگی و بالاتر،افزایش می یابد.

این بیماری یکی از شایع ترین دلایلی است که سالمندان را از آسایشگاه ها به بخش های حاد مراقبتی در بیمارستان می کشاند.

علل بروزعفونت ادراری:

یکی از عوامل تاثیرگذار در عفونت ادراری جنس است،بطوریکه زنان به دلیل کوتاه تر بودن پیشابراه و نزدیکی بیشتر آن به مقعد و واژن بیشتر از مردان به عفونت ادراری مبتلا می شوند.

هرگونه مانع در برابر جریان آزاد ادرار،تومور،سنگ،بزرگی پروستات ودیابت که با بالا رفتن سن به خصوص در سالمندان افزایش می یابد،از دیگر عوامل ایجادکننده عفونت ادراری می باشد.

عواملی که ممکن است در ایجاد عفونت دستگاه ادراری در سالمندان دخیل باشد،شامل میزان بروز بالای بیماری مزمن،زخم های فشاری آلوده به عفونت، عدم تحرک، تخلیه ناکامل مثانه، استفاده از لگن به جای توالت،سوند ادراری ماندگار وکاهش مصرف مایعات می باشد.

افزایش خطر عفونت ادراری با محیط زندگی سالمندان ارتباط مستقیم دارد.یکی از این محیط ها،آسایشگاه ها یا خانه های سالمندان است.

پیری اعصاب مثانه،منجر به تجمع ادرار می شود و این علت یک محیط ایده آل برای رشد باکتری ایجاد می کند.

یائسگی از دیگر عوامل موثر در عفونت ادراری می باشد که علت آن کاهش سطح استروژن می باشد. فعالیت جنسی نیز می تواند ریسک ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد.افتادگی مثانه نیز خطر ابتلا را افزایش می دهد.

علائم عفونت ادراری:

-دفع ادرار مکرر؛بیمار حتی پس از تخلیه مثانه احساس دفع دارد.

-احساس سوزش هنگام دفع ادرار

-ناراحتی یا فشار در قسمت تحتانی شکم

-درد در ناحیه لگن و پشت

-تب گهگاهی

-تب ولرز

-تهوع واستفراغ

-در عفونت کلیه ممکن است ادرار خونی و بدبو شود

*در سالمندان ممکن است این علائم وجود نداشته باشد،گاهی سالمند بصورت ناگهانی و بدون هیچ علامت بارزی در دستگاه ادراری ،افت سطح هوشیاری پیدا می کند،علامتی که هیچ ارتباطی به عفونت ادراری ندارد؛ به همین دلیل در سالمندان پیدا کردن عامل عفونت کمی دشوار است وامروزه رشته ای از پزشکی را به طب سالمندان اختصاص داده اند. متخصصان طب سالمندی بهتر می توانند به بررسی بیماری های سالمندی بپردازند.

پیشگیری از عفونت ادراری:

1.هرگز دفع ادرار را به تاخیر نیندازید،پس از دفع عمل شستشو را از جلو به عقب انجام دهید.

2.از پوشیدن لباس های تنگ ونایلونی (بخصوص در سالمندان خانم) خودداری نمایید.

3.فعالیت ورزشی منظم را وارد برنامه زندگی خود کنید.

4.نوشیدن مایعات کافی

5.مصرف مرکبات و ویتامین C

6.خودداری از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و نوشیدنی های گازدار،سیگار و الکل

درمان:

در صورت مشاهده علائم حتما به پزشک مراجعه کنید،تا با درخواست آزمایش و تجویز آنتی بیوتیک مناسب،بیماری در مراحل اولیه درمان شود.عدم درمان می تواند منجر به درگیری کلیه ها، انتقال عفونت به خون و حتی مرگ بیمار شود.

تهیه وتنظیم:نیلوفر امراللهی

📞📞72103
کلیه خدمات درمانی و پرستاری در منزل با یک تماس ، شبانه روزی
مرکز درمان در منزل سالمندی امداد