مراقبت از پوست در سالمندان

مراقبت از پوست در سالمندان

با بالا رفتن سن تغییراتی در پوست صورت و بدن به وجودمی آید که باعث میشود در پوست تان احساس پیری و چروکیدگی کنید. در این مقاله به راههای پیشگیری از پیری پوست می پردازیم.

راههای جلوگیری از پیری پوست

کنترل خیلی از عوامل که منجربه پیری پوست می‌شود دست شما نیست. مانند کم شدن سطح استروژن که باعث شل شدن پوست می‌شود. ژنتیک هم باعث تغییر در ساختار استخوان می شود ولی  میتوان با عادتهای مناسب و تغییردر سبک زندگی عوامل خارجی دیگری که در روند پیری تأثیر دارند را کند کرد.

وقتی افراد نخستین علائم پیری را در پوست میبینند مثلاً زمانی که خطوط روی پیشانی، خط خنده یا تیرگی پوست روی پوست دیده می‌شود تازه به این فکر می افتند که از پوست خود مراقبت کنند وباید به فکر مراقبت از پوست خود باشند. توصیه می کنیم این کار را از سنین پایین‌تر انجام بدهید، اما یادتان باشد هیچ وقت برای رسیدگی به پوست دیرنیست.

طبیعی است اگر بخواهید پوست‌تان جوان‌تر به نظر برسد، بالارفتن سن ظاهر پوست را به طرز عجیبی تغییر می‌دهد. این تغییرات را در ۳۰ سالگی و با رسیدن به دوره میانسالی تجربه می‌کنید، اما اینکه پوست از چه زمانی وارد روند پیری شود به عادت‌های روزمره شما بستگی دارد.

مرکز درمان در منزل امداد

الف . اهمیت به پوست به اندازه توجه به لباس

امکان دارد اینطور تصور کنید که یک متخصص پوست تأکید اولیه‌اش باید روی محصولات بهداشتی و تکنیک‌های مراقبت از پوست باشد. اما بسیاری از کارشناسان پوست می‌گویند که اولین قدم برای داشتن پوست شاداب و جوان، داشتن رژیم غذایی مناسب است. بزرگترین ارگان بدن پوست است که مستقیماً از آنچه می‌خورید تغذیه می‌کند. بنابراین باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

در رژیم غذایی مناسب باید ویتامین دی بخوبی تأمین شود. توصیه می کنیم از اواخر سن جوانی مکمل‌های ویتامین دی مصرف کنید. امگا ۳ و امگا ۶ برای پوست خیلی اهمیت دارند. بهترین کار این است که این اسیدهای چرب را از منابع طبیعی مانند روغن زیتون، دانه‌های کتان و ماهی‌هایی مانند سالمون دریافت کنید.اگر نیاز بود ازمکمل ها میتوانید استفاده کنید و منبع دیگری برای دریافت این چری ها باشند. این اسیدهای چرب برای رطوبت‌رسانی پوست لازم است.

نوشیدن آب در همه شکل‌ها توصیه‌ دیگری است که برای پوست اهمیت دارد. حداقل یک لیتر آب بنوشید. اگر اندام‌تان ورزشکاری است نوشیدن آب بیشتر توصیه می‌شود. نوشیدن قهوه و چای سبز نیز برای پوست مؤثر است.علاوه بر این موارد، غذاهای فرآوری شده و شکر را کم  مصرف کنید . این مواد باعث التهاب می‌شوند و سلول‌های پوستی را تخریب می‌کنند.

ب. مراقبت در برابر نورخورشید

نور خورشید و اشعه‌های UV دشمن پوست است.  عامل اصلی پیری پوست نورخورشیداست .نور خورشید به الاستین پوست آسیب می‌زند و کلاژن را درپوست کم میکند. با کم شدن کلاژن، پوست شل و چروک می‌شود. نور آفتاب باعث تغییر رنگ و بافت پوست هم می شود. برای کند شدن روند پیری پوست چاره‌ای ندارید جز اینکه کمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.

اگر این کار امکان پذیر نیست از کلاه برای پوشاندن روی خود استفاده کنید. گوش‌ها و گردن خود را نیز مانند صورت با کرم ضدآفتاب محافظت کنید. اگر در موقعیتی هستید که ضدآفتاب ندارید از لوازم آرایشی‌ای استفاده کنید که ازپوست دربرابر اشعه های UV محافظت کند.

ج. ویتامین A

ویتامین A رافراموش نکنید .در میان تعداد زیادی از محصولات بهداشتی ضد پیری  که برای پوست وجود دارد ، رتینوییدها بهترین‌ آنها هستند. رتینوییدها از ترکیبات ویتامین آ تشکیل شده‌اند و باعث میشود افزایش تشکیل کلاژن بیشترشود، منافذ را ازبین ببرد و خون‌رسانی را در پوست بهبود بخشد. آنها چربی پوست را از بین می‌برند و ضد آکنه هستند.

 رتینوییدها پوست را سالم، شفاف‌تر و نرم‌ و یکنواخت می‌کنند. حتماً از دستورالعمل برای استفاده از رتینوییدها پیروی کنید. گاهی لازم است بتدریج میزان استفاده از آن را بیشتر کنید. توصیه میکنیم از آنها روی پوست تمیز و شب‌ها استفاده کنید برای اینکه به نور خورشید حساس هستند. همچنین بهتر است بعد از استعمال آنها از یک مرطوب‌کننده نیز استفاده کنید.  رتینوییدها برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

د. عادت‌های روزانه و شبانه

مراقبت از پوست به راهکاری پیچیده نیاز ندارد. فقط کافی است راهکارهای ساده را بدرستی به کار ببرید. در روز مهم‌ترین کار استفاده از ضد آفتاب است. در غیر این‌صورت کلاژن‌هایی که در طول شب در پوست تولید شده‌اند از بین می‌روند.

برای شبها بهترین توصیه این است که  آرایش از روی پوست صورت پاک شود. در طول روز پوست در تماس با مواد شیمیایی آرایشی یا موجود در هواست و این باعث کم شدن کلاژن و آسیب‌های دیگر می‌شود. شب‌ها باید آنها را پاکسازی کنید و به پوست فرصت بازیابی بدهید.توصیه میکنیم زود به زود روکش بالش را عوض کنید.

مرکز آموزش های مهارتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

خ. درمان‌های خانگی

مواد طبیعی زیادی هستند که به‌صورت ماسک میتوان از آنها استفاده کنید.

 مانند:

 استفاده کردن از عسل روی پوست

 ترکیب سفیده تخم مرغ و خامه با آبلیمو

 استفاده کردن از گلاب روی پوست

 ماساژ دادن پوست با انواع روغن‌ها در مراقبت از پوست بسیار تاثیر گذارند و روند پیری پوست را کند می‌کنند. البته باید بدانیم که ماسک‌ها واقعاً درمان‌ کننده نیستند بلکه ظاهر پوست را مطلوب وخوشایند می‌کنند و در پاکسازی و لایه‌برداری پوست تاثیرگذار هستند. پیری واقعیت وجود آدمی است.  نمیتوان آن را متوقف کرد ولی میتوان تلاش کرد پیرتر از خودتان نباشید و پوست خوبی داشته باشید. با این راهکارها فقط می‌توانید شبیه خودتان باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

جستجو

+