مزاج شناسی سالمندان (به همراه توصیه های کاربردی)

مزاج شناسی سالمندان (به همراه توصیه های کاربردی)

سالمندان دارای طبع سرد و خشک هستند، بنابراین باید از مواد غذایی و میوه‌های دارای طبع گرم و تر استفاده کنند. 

افراد کهنسال باید از مصرف مواد غذایی پرچرب و سنگین پرهیز کنند و تا حد امکان غذاهای سبک و زود هضم را در برنامه غذاییشان بگنجانند. 

اشخاص سالمندی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند، باید از عرقیجاتی مانند نعناع، زیره و زنیان استفاده کنند. 
عظمایی عنوان کرد: کهنسالان برای تسکین درد، کاهش التهابات و گرمی اندام‌هایشان باید مفاصل خود را با روغن‌های گرم مانند بادام تلخ، زنجبیل، زیتون و بنفشه ماساژ دهند. 

و سالمندان باید از انجام حرکت های ورزشی سنگین خودداری نموده و ورزش های سبک انجام دهند. 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: از دیگر عوامل تاثیرگذار بر مزاج افراد می توان به محل سکونت از نظر جغرافیایی، آب و هوا و نوع رژیم غذایی اشاره کرد. 
مرکز درمان در منزل امداد
سالمندان باید لبنیات مانند ماست را همراه با گیاهانی مانند نعناع، زنیان و شوید مصرف کنند زیرا مصرف مواد لبنی به تنهایی در این گروه از افراد سبب درد مفاصل و استخوان‌ها می‌شود. 

کهنسالان باید از اهدای خون به دفعات زیاد اجتناب کنند ولی بادکش گرم برای این افراد مناسب است.همچنین سالمندان باید تعداد دفعات وعده غذایی خود را افزایش (به طور مثال روزی چهار تا پنج نوبت) و حجم هر وعده را کاهش دهند. 

افراد برای مقابله با پوکی استخوان می توانند پنیر محلی به همراه گردو، پونه کوهی و چند عدد خرما را به عنوان وعده شام مصرف کنند.همچنین استفاده از پاچه گوسفند در سالمندانی که به چربی خون مبتلا نیستند، مفید است. 

سالمندان به خاطر کم تحرکی اغلب دچار یبوست می‌شوند بنابراین این اشخاص می توانند از دم کرده حاوی 30 گرم برگ سنا، 10 گرم گل ختمی،10 گرم گل سرخ و 10 تخم گشنیز روزانه 2 تا سه بار قبل از هر وعده غذایی استفاده کنند. 

یکی دیگر از ترکیبات مفید برای سالمندان مخلوط سنجد آسیاب شده به مقدار زیاد همراه با تخم شربتی، میخک و دارچین است.البته افرادی که دچار یبوست هستند باید در مصرف آن احتیاط کنند.

مرکز آموزش های مهارتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

جستجو

+