• تماس در ساعات غیر کاری: ۰۹۲۰۲۰۷۲۱۰۳

مشکلات شایع دهان ودندان در سالمندان

مشکلات شایع دهان ودندان  در سالمندان

1.خشکی دهان:

یکی از مشکلات شایع در دوران سالمندی خشکی دهان می باشد؛خشکی دهان باعث می شود که جویدن وقورت دادن غذا با مشکل روبرو شود،خطر پوسیدگی دندان ها افزایش یافته وحس چشایی فرد کاهش یابد. تظاهرات بالینی خشکی دهان علاوه بر دهان خشک شامل احساس سوزش، تغییرات ایجاد شده در مزه ها و طعم ها و دشواری در بلع و تکلم هستند.

دلایل شایع خشکی دهان شامل موارد زیر می باشند:

*با افزایش سن ترشح بزاق کاهش می یابد که این امر موجب افزایش خشکی دهان در سالمندان می گردد.

*برخی داروها مانند داروهای ادرارآور و داروهای ضد افسردگی باعث ایجاد خشکی دهان می گردند.

*گرفتگی بینی ونفس کشیدن با دهان

درمان:

1.خودداری از مصرف خودسرانه داروها ودر میان گذاشتن مشکل با پزشک تا در صورت نیاز داروی مصرفی شما را تغییر دهد.

2.پرهیز از مصرف دخانیات

3.مصرف میوه وسبزیجات

4.نوشیدن مقادیر کافی مایعات ومرطوب نگه داشتن دهان(6-8لیوان مایعات وترجیحا،استفاده از مایعات ساده)

5.استفاده از آب نمک برای غرغره کرده(در افراد مبتلا به فشار خون بالا منع مصرف دارد.)

6.استفاده از آدامس های فاقد شکر که ترشح بزاق را تحریک می کنند.

2.سرطان ناحیه دهان:

سیگار و مصرف الکل مسوول حدود 75 درصد سرطان های دهان می باشند.این سرطان در ناحیه زبان،کف دهان،کام سخت ولثه تشکیل می گردد. علائم سرطان دهان متفاوت هستند، اما هر فردی که موارد زیر را برای بیش از دو هفته تجربه کند، باید به منظوربررسی دقیق به پزشک مراجعه کند:

دشواری در جویدن یا بلع

یک توده یا زخم در دهان، گلو یا لب ها

یک پلاک سفید یا قرمز در دهان

دشواری در حرکت دادن زبان یا آرواره

کاهش وزن بی دلیل

زخمی که بهبود نمی یابد یا خونریزی دارد

تحریک پذیری، درد، یا توده هایی در هر قسمت دهان یا روی لب ها

این علائم ممکن است به واسطه شرایط دیگری مانند آلرژی یا یک عفونت نیز شکل بگیرند و در صورت مواجهه با آنها نباید بلافاصله نگران ابتلا به سرطان شد.

چگونه از سرطان دهان پیشگیری کنیم:

پرهیز از مصرف تنباکو-ترک الکل-دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم-استفاده از محصولات ضدآفتاب یا کرم های مرطوب کننده لب-رعایت بهداشت دهان ودندان-مراجعه منظم به دندانپزشک

3.پوسیدگی دندان:

در دوران سالمندی پوسیدگی ریشه دندان شایعتر از پوسیدگی تاج آن می باشد. افراد سالمند در معرض خطر بیشتر پوسیدگی قرار دارند به طوریکه پوسیدگی دندان در افراد بالای 60 سال دو برابر افراد 30 ساله می باشد .همچنین 64 درصد  افراد بالای 80 سال دچار پوسیدگی هستند.

برای پیشگیری از پوسیدگی ریشه دندان رعایت بهداشت منظم دندان و معاینات منظم دندانپزشکی توصیه می شود. به علاوه نشان داده شده است که ژلهای فلوراید و دها نشویه ها می توانند در کاهش  عمق پوسیدگی ریشه دندان کمک کننده باشند.در صورت مشاهده پوسیدگی حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید.

4.بیماری های لثه:

بیماری های لثه در اثر جرم دندانی ومسواک زدن نادرست وعدم استفاه از نخ دندان،فعالیت باکتریایی،مصرف سیگاروضربه به لثه ایجادمی شود.

علائم درگیری لثه شامل:خونریزی لثه هنگام مسواک زدن،افزایش عمق فرورفتگی لثه،شل شدن دندان ودر نهایت افتادن دندان می باشند.

درمان بیماری پریودونتال شامل مسواک زدن روزانه و استفاده از نخ دندان و مراقبت تخصصی می باشد که از برداشتن پلاک باکتریایی تا دبرید کردن  و برداشتن لثه عفونی متغیر می باشد.

آنتی بیوتیک های خوراکی  به عنوان درمان کمکی در کنار جرم گیری دندان در افراد سالمندی که در خانه سالمندان نگهداری می شوند به کار می رود. در کنار پاک سازی منظم دندان، این مداخله ها می توانند نیاز به دبرید کردن و برداشتن دندان را کاهش دهند .

5.عفونت قارچی ناحیه دهان:

شایعترین عفونت قارچی در دهان برفک نام دارد که بصورت یک پلاک سفید رنگ در دهان یا التهاب در ناحیه کنار لب دیده می شود. عفونتهای قارچی ناحیه دهان معمولا به دنبال مصرف داروهای سیستمیک و استروییدی ، مصرف سیگار ، شیمی درمانی ، استفاده از دندان مصنوعی بروز  می کند.

درمان: برای درمان از داروهای موضعی یا سیستمیک ضد قارچ استفاده می شود؛همچنین برای پیشگیری از بروز مجدد، اگر دندان های مصنوعی به صورت مناسب و راحت داخل دهان  قرار نگیرند یک دندان پزشک باید شکل آن را دوباره تنظیم کند یا بافتهای اضافی را قبل از ساختن دندان مصنوعی جدید با روش جراحی بردارد. باید به بیماران توصیه کرد که دندان های مصنوعی را هر شب هنگام خواب خارج کنند و با مسواک زدن تمیز کنند و در محلول آب نمک نگه دارند.

??72103
کلیه خدمات درمانی و پرستاری در منزل با یک تماس ، شبانه روزی
مرکز درمان در منزل سالمندی امداد

72103خطامدادسالمندی #72103 #دکترمحمدبداغآبادی #طب_سالمندان #درمان_درمنزل_امداد #درمان_در_منزل_سالمندی_امداد #پرستاری_در_منزل #درمان_در_منزل #مرکزدرماندرمنزلامداد #سالمندان #سلامتی