• 72103 خط سلامت سالمندی

نفروستومی چیست؟ مراقبت از نفروستومی چگونه است؟

نفروستومی چیست؟

نفروستومی معمولا توسط جراح یا با دخالت رادیولوژیست انجام می گردد. پزشک یک لوله پلاستیکی ظریف را توسط سوراخ کوچکی از راه پوست به ناحیه ادراری وارد می کند؛ این کار در حین سونوگرافی انجام می شود و پزشک متخصص مسئول این کار می باشد. در این موقع ادرار از لوله پلاستیکی نازک به بیرون راه پیدا می کند و به درون کیسه ادراری ریخته می شود.

در ابتدا محل عمل توسط پزشک ضد عفونی می شود، با استفاده از بی حسی موضعی، بی دردی مناسب برای شما ایجاد می شود، سپس سوزنی وارد می شود تا ادرار را از کلیه تخلیه نماید. سوزن خارج شده و یک لوله پلاستیکی در داخل بدن باقی می ماند که انتهای آن به کیسه ای وصل می شود. بعد از این عمل شما12-8 ساعت تحت نظر هستید تا روند تخلیه ادرار بررسی شود. در ساعات اول ادرار ممکن است کمی خونی باشد که جای نگرانی نیست وکم کم شفاف خواهد شد. تا چند روز پس از این عمل ممکن است احساس درد داشته باشید که پزشک معمولا جهت کم شدن درد مسکن تجویز می نماید. پس از اینکه پزشک مطمئن شود که لوله در جای مناسب خود است و جریان ادرار برقرار است، می توانید بیمارستان را ترک نمایید.

عوارض و مشکلات احتمالی پس از این جراحی چیست؟

-خونریزی

-عفونت

-آسیب به بافت های نزدیک ( محل ورود سوزن)

-کاهش فعالیت کلیه

-تشکیل لخته خون

-حساسیت به داروی بی حسی

-درد

برای کاهش عوارض عمل نکاتی را باید رعایت کنید که به شرح زیر می باشد:

*در صورت حساسیت به دارو یا مواد خوراکی حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

*در صورت بارداری حتما پزشک خود را مطلع سازید.

*قبل از نفروستومی نیز مانند هر عمل دیگر، حداقل 8 ساعت چیزی نخورید و نیاشامید.

*اگر دارویی مصرف می کنید، حتما قبل از عمل به پزشک خود اطلاع دهید؛ چرا که برخی داروها نیاز به قطع مصرف قبل از عمل دارند.

مراقبت هایی که باید در منزل انجام گیرد:

با توجه به اینکه برای خروج ادرار از کلیه، نیاز به وجود مسیر دیگری بوده است، لوله ای در پهلوی شما به داخل کلیه گذارده شده است. رعایت نکات زیر در پیشگیری از عوارض مانند انسداد، عفونت و… کمک کننده باشد.

*جهت پیشگیری از عفونت و شستشوی بهتر کلیه، حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید.( مگر در بیمارانیکه به دستور پزشک محدودیت در مصرف آب دارند.)

*از خم کردن، مسدود کردن و پیچ دادن لوله نفروستومی خودداری کنید.

*همیشه کیسه تخلیه ادرار را پایین تر از کمر خود نگه دارید.

*هنگام وصل لوله نفروستومی به کیسه ادرار از دستکاری انتهای لوله و کیسه پرهیز نمایید.

*در مورد پانسمان اطراف نفروستومی با پزشک خود مشورت کنید. ( ممکن است نیاز باشد پانسمان به صورت روزانه و یا حتی چندین نوبت در روز تعویض گردد. برای تعویض پانسمان در منزل می توانید با مرکز درمان در منزل امداد به شماره 72103تماس حاصل فرمایید.)

*بهتر است پوست اطراف نفروستومی کاملا تمیز و خشک باشد، تا دچار سوختگی ناشی از نشت ادرار و عفونت محل نفروستومی نشوید.

*هنگام حمام کردن از خیس شدن پانسمان خودداری کنید و در صورت خیس شدن آن را تعویض نمایید.

*در صورتیکه لوله نفروستومی خارج شد یا نشت زیاد ادرار از اطراف لوله مشاهده گردید، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

*در صورت کاهش حجم ادرار، بروز تب، درد پشت و کدر و بدبو شدن ادرار پزشک خود را مطلع سازید.

*در طول روز می توانید لوله نفروستومی را به کیسه تخلیه کوچکی که به پا نصب می شود متصل نموده و در طول شب سوند را به کیسه تخلیه بزرگتری که کنار تخت آویزان می شود متصل نمایید.

*بهتر است که برای 24 ساعت اول کسی کنارتان باشد تا شما را یاری دهد.

*هیچ وقت نگذارید که کیسه خیلی پر شود تا آن را خالی کنید.

در صورت مشاهده علائم زیر حتما به پزشک مراجعه نمایید:

مشکلاتی که ممکن است برای لوله ادراری شما به وجود آید، مثلا خم شدن لوله، عدم تخلیه ادرار به مدت طولانی، پیچ خوردگی لوله و نشت ادرار از اطراف لوله.

بروز عفونت؛ علائم عفونت شامل تب و لرز

ادرار کدر، خونی یا بدبو

بروز درد ناگهانی

قرمزی، ورم، افزایش درد، خونریزی به مقدار زیاد، ترشح به مقدار زیاد.

دردی که نمی توان به راحتی و حتی با خوردن داروی تجویز شده تحمل کرد.

تهیه و تنظیم: نیلوفر امراللهی

_________________________

📞📞72103

کلیه خدمات درمانی و پرستاری در منزل با یک تماس ، شبانه روزی