هیپوتیروئیدی یا کم کاری تیروئید در سالمندان

هیپوتیروئیدی یا کم کاری تیروئید در سالمندان

تیروئید غده ای است که در جلوی گردن و در بالای جناق واقع شده و وظیفه ساخت و ترشح هورمون های تیروئیدی را بر عهده دارد.

کم کاری تیروئید در افراد با سنین 50 سال یا بالاتر و در زنان شایعتر است، به طوریکه نسبت ابتلای زنان به مردان حدود دو تا هشت به یک می‌باشد.

 کم کاری خود به خود تیروئید گاهی اوقات ناشی از التهاب تیروئید است که در اوایل زندگی رخ می دهد و با تخریب پیشرونده بافت تیروئید همراه است. شیوع بیشتر کم کاری تیروئید در سالمندان ممکن است در ارتباط با تغییرات عملکرد سیستم ایمنی به علت افزایش سن باشد.

مرکز درمان در منزل امداد

علل کم کاری تیروئید:

فقدان مادرزادی غده تیروئید؛ (این اختلال در همان مراحل اولیه زندگی شناسایی می‌شود.)

کم کاری تیروئید پس از خارج سازی تیروئید و یا بعد از استفاده از ید رادیو اکتیو؛

پرتودرمانی در ناحیه گردن؛

التهاب حاد تیروئید؛

کم کاری ناشی از کمبود ید؛

و…

علائم کم کاری تیروئید در سالمندان:

علائم و نشانه های کم کاری تیروئید در سالمندان معمولا نامشخص و غیر اختصاصی است. این بیماران تا مراحل پیشرفته بیماری ممکن است بدون علامت باشند یا علائم معدودی را از خود نشان دهند. در برخی موارد بی تفاوتی و کاهش حرکت و فعالیت ها علائم اصلی بیماری را در مراحل اولیه تشکیل می دهند.

علائم و نشانه های کم کاری تیروئید اغلب به علت شکایاتی چون خستگی، کاهش حافظه و کاهش شنوایی، نادیده گرفته می شود و به پیری نسبت داده می شود.

شایعترین علایم کم کاری تیروئید شامل موارد زیر می باشد:

عدم تحمل سرما، یبوست، خشکی پوست، سستی و ضعف عضلانی، پوست خشک و فلس دار، ریزش مو و خشونت صدا.

سالمندان دچار کم کاری تیروئید اغلب تغییر وضعیت روانی، گیجی، سوءظن، افسردگی و دمانس(زوال عقل) را تجربه می نمایند، که این علائم اغلب به صورت اشتباه به فرایند سالمندی نسبت داده می شوند.

مرکز آموزش های مهارتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

 

تشخیص کم کاری تیروئید:

توصیه می شود، سالمندان برای اطمینان از عملکرد طبیعی تیروئید خود به پزشک مراجعه نمایند و آزمایشات تیروئید را طبق دستور پزشک انجام دهند. اندازه گیری سطح هورمون محرک تیروئید، معیار خوب و مناسبی جهت تشخیص کم کاری تیروئید می باشد. در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید سطح هورمون محرک تیروئید، افزایش می‌یابد.

غربالگری در هیپوتیروئیدی به این معناست که تست های تیروئید در افراد بدون علامت انجام می شود و موجب تشخیص بیماری در افراد، قبل از بروز علامت، می‌شود.

 در بیمار مبتلا به هیپوتیروئیدی(کم کاری تیروئید)، درمان جایگزینی هورمون های تیروئید، باعث بهبود علائم بالینی بیمار می شود. پزشکان معمولا برای درمان بیمار مبتلا به هیپوتیروئیدی، قرص لووتیروکسین را برای بیمار تجویز می‌نمایند. تعدیل دوز این دارو در سالمندان بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در افراد مسن و مبتلا به بیماری قلبی عروقی یا افرادیکه دارای چندین فاکتور خطر بیماری قلبی عروقی هستند، درمان باید با احتیاط زیاد صورت گیرد در غیر این صورت ممکن است در این افراد سکته قلبی یا آنژین رخ دهد.

یکی از بهترین گزینه ها برای تشخیص و درمان اختلالات تیروئید در سالمندان“متخصصان طب سالمندی” می‌باشند.

باید دقت داشت که مصرف مقادیر زیاد برخی مواد غذایی مانند کلم، بادام زمینی و شلغم می تواند باعث دفع ید و در نتیجه کم کاری تیروئید شود؛ برای کاستن از خاصیت گواتروژنیک این مواد می‌توانید از حرارت دادن این مواد غذایی استفاده کنید.

می توانید برای بهره مندی از ویزیت متخصصین طب سالمندی در منزل با مرکز درمان در منزل امداد به شماره02172103 تماس حاصل فرمائید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

جستجو

+