مجموعه خدمات توانبخشی مرکز درمان در منزل سالمندی امداد

فیزیوتراپی

شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی-ماهیچه‌ای-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. در این روش‌ از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش وفروسرخ،گرما وجریان برق استفاده می شود.در واقع فیزیو تراپی یک شاخه از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماری ها،درمان بیماری ها،توانبخشی وبالا بردن کیفیت زندگی و سطح سلامت فرد می باشد.

چه کسانی به فیزیوتراپی نیاز دارند؟

فیزیوتراپی در بخش های گسترده و متنوعی فعالیت دارد،به همین دلیل افراد با مشکلات متفاوتی به فیزیوتراپی مراجعه می کنند. ممکن است بیمار یک کودک ، یک جوان ورزشکار یا یک سالمند باشد.

علل مراجعه به فیزیوتراپی شامل : کاهش درد،پیشگیری از ناتوانی یا برخی از جراحی ها،پیشگیری از آسیب های ورزشی یا کمک به ترمیم آنها، بهبود توانایی های حرکتی فرد،توانبخشی بعد از سکته ی مغزی، تصادف، یا جراحی، کنترل ادرار و مدفوع، بهبود تعادل فرد برای جلوگیری از زمین خوردن بخصوص در سالمندان، یاد گرفتن چگونگی استفاده از عضو مصنوعی، تجویز اسپلینت یا بریس، یاد گرفتن چگونگی استفاده ی صحیح از وسایل کمکی مثل عصا یا واکر می باشد.

تشخیص ضرورت استفاده از فیزیوتراپی بر عهده پزشک می باشد.

کاردرمانی

کاردرمانی عبارت است از استفاده از فعالیت‌های هدفمند برای افرادی که در اثر آسیب یا بیماری دچار محدودیت اختلال عملکرد روانی، اجتماعی، رشدی یا اختلال یادگیری شده اندوهدف آن ایجاد حداکثراستقلال،جلوگیری از ناتوانی وحفظ سلامتی فرد می باشد.

فرایند کاردرمانی شامل ارزیابی، طرح درمان، اجرا، و ارزیابی مجدد است. در مراحل بیماریابی و ارزیابی افرادی که نیازبه کاردرمانی دارند مشخص می‌شوند. در مرحله درمان با توجه به شرایط، امکانات و محدودیت‌ها طرح و زمان ریخته می‌شود و مورد اجرا قرار می‌گیرد. پس از اجرا ارزیابی مجدد برای بررسی تأثیر برنامه درمانی انجام می‌گیرد.

هر کسی که برای انجام فعالیت‌های حرکتی روزانه‌ی خود دچار مشکل باشد، نیاز به کاردرمانی دارد.مثلا:

سکته مغزی-آسیب وصدمه مغزی-التهاب مفصل و دردهای مزمن-جایگزینی مفاصل-آسیب دیدگی نخاع -بیماری آلزایمر-نداشتن تعادل کافی در راه رفتن-سرطان-ام اس-نوروپاتی دیابتی-مشکلات رفتاری وروانی-فلج مغزی و…

خدمات توانبخشی

• کاردرمانی جهت سکته ها ی مغزی فلج صورتی و چشمی و ضعف عظلانی
  • کاردرمانی تخصصی دمانس و الزایمر و بازگرداندن عملکرد
  • ساخت ارتوز و پروتز های تخصصی توسط کاردرمان های حرفه ای
  • فیزیوتراپی و بازتوانی دردهای عضلانی ، سکته های مغزی و قلبی و ارتروز مفاصل محیطی ومحوری
  • گفتار درمانی تخصصی دمانس و آلزایمر و اختلالات بلع و تکلم پس از سکته ها
  • راه اندازی بیماران ارتوپدی و جراحی پس از اعمال جراحی