نمونه گیری در منزل برای افرادی فراهم‌شده است که بنا بر دلایلی نمی‌توانند به آزمایشگاه بروند؛ در این شرایط می‌توان آزمایشگاه را به منزل این افراد برد که این پیشرفت را می‌توان در راستای پیشرفت فناوری و علم در نظر گرفت؛ اگر شما طالب آن هستید که نمونه گیری را در منزل انجام دهید، باید در ابتدا یکی از وابستگانتان به آزمایشگاه مراجعه کند و به ثبت سفارش بپردازد؛ امروزه آزمایشگاه‌های متعددی در حال پذیرش دادن به برای نمونه گیری در منزل هستند.

مزایای نمونه گیری در منزل

نمونه گیری در منزل می‌تواند مزیت‌هایی را به همراه داشته باشد و این مزیت می‌تواند سبب این شود که افراد بسیاری طالب انجام نمونه گیری در منزل باشند و آن را به رفتن به آزمایشگاه ترجیح دهند؛ در ادامه برای شما مزیت‌های نمونه گیری در منزل را بیان می‌کنیم.

  1. انجام نمونه گیری در منزل می‌تواند در صرفه‌جویی زمان شما تاثیر بسزایی داشته باشد.
  2. شما با ثبت سفارش برای نمونه گیری در منزل می‌توانید بدون ماندن در صف آزمایشگاه، به‌راحتی و در منزل، آزمایش خود را انجام دهید.
  3. بسیاری از افراد به دلیل محیط آلوده‌ی آزمایشگاه و بوی ناخوشایند این محیط ترجیح می‌دهند در منزل خود بمانند، نمونه گیری در منزل برای این افراد می‌تواند انتخاب مناسبی به نظر برسد.
  4. نمونه گیری هایی که در منزل انجام می‌شود با استفاده از بهترین و جدیدترین تجهیزاتی است که در این زمینه وجود دارد.
  5. روش نمونه گیری در منزل برای افرادی که از بیماری و یا معلولیت خاصی رنج می‌برند نیز شیوه‌ی مناسبی به نظر می‌رسد که کار را برای این افراد راحت‌تر کرده است.
  6. همچنین اگر شما کودکی دارید که از محیط آزمایشگاه می‌ترسد و نمی‌توانید آن را با خود به آزمایشگاه ببرید، انتخاب شیوه‌ی نمونه گیری در منزل می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد.
  7. از دیگر فایده‌هایی که می‌توان برای این شیوه از نمونه گیری در نظر گرفت این است که شما امکان دیدن جواب نمونه گیری خود را به‌صورت آنلاین، در وب‌سایت آزمایشگاهی که ازآنجا درخواست سرویس داده‌اید، دارید و لازم به ذکر است که شما جواب نمونه گیری را در کمترین زمان ممکن تحویل خواهید گرفت که این خود نیز دلیل مناسبی برای محبوبیت این شیوه به‌حساب می‌آید.

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که با استفاده از این نوع نمونه گیری، تنها امکان انجام برخی از آزمایش‌ها وجود دارد، اما باید گفت که این‌طور نیست و نمونه گیری در منزل برای زمینه‌های گوناگونی از آزمایش‌های هورمونی، هماتولوژی، ادرار، مدفوع، تشخیص مولکولی، بانک خون و هر نوع آزمایش دیگری که امکان انجام آن در آزمایشگاه‌ها وجود دارد نیز ممکن است.

نمونه گیری در منزل چگونه صورت می‌گیرد؟

شرایط گوناگونی مانند بیماری، معلولیت، شرایط خاص و موضوعات دیگری وجود دارد که در بازه زمانی‌های گوناگون برای افراد پیش می‌آید و این عوامل می‌تواند مانع رفتن فرد به آزمایشگاه شود، از طرفی انجام نمونه گیری در این زمان ضروری به‌حساب می‌آید، بنابراین یکی از وابستگان فرد باید به آزمایشگاه رفته و برای انجام نمونه گیری در منزل، اقدامات لازم را انجام دهد.

پس از انجام اقدامات لازم و تکمیل فرم‌های مربوطه، کادر حرفه‌ای و باتجربه‌ای به منزل شما فرستاده می‌شود تا آزمایش‌های لازم را انجام دهند؛ این افراد با رعایت تمام نکات بهداشتی و در نظر گرفتن شرایط، به نمونه گیری می‌پردازند. نکته‌ای که شما باید برای انجام این روش به آن توجه کنید، حضور افرادی است که به جهت نمونه گیری وارد منزل شما می‌شوند، شما باید پیش از ورود این افراد، کارت شناسایی فرد را چک کرده و مطمئن شوید که وی از آزمایشگاهی که شما درخواست این نمونه گیری را داده بودید، آمده است.

خدمات نمونه گیری در منزل:

در بسیاری از مواقع، در روند بررسی بیمار، پزشک برای تشخیص قطعی بیماری درخواست آزمایش و یا استفاده از تکنیک های تصویربرداری را می کند. با توجه به وجود مشکلاتی از قبیل ترافیک شهری و صف های طولانی نوبت در آزمایشگاه های تشخیص طبی و کلینیک های تصویر برداری “مرکز درمان در منزل امداد“برای رفاه حال بیماران گرامی اقدام به اعزام پرسنل مجرب جهت نمونه گیری و یا تصویربرداری خواهد کرد. ارائه این خدمات در منزل به ویژه برای بیماران بستری در منزل و یا بیماران ناتوان حرکتی بسیار مفید و مثمر ثمر خواهد بود.

پرسنل ورزیده مرکز امداد در محل شما حاضر شده و نمونه گیری و یا تصویربرداری در منزل شما انجام می شود، پس از آماده شدن نتیجه و بدون نیاز به مراجعه حضوری در هیچ یک از مراحل، نتایج برای شما ارسال خواهد شد.

لازم به ذکر است، نمونه های تهیه شده در مجهزترین آزمایشگاه ها  و توسط ماهرترین پرسنل آزمایشگاهی بررسی می گردد.

گاه پیش‌آمده است که شما به پزشک مراجعه کرده‌اید اما پزشک شما قادر به تشخیص مشکلی که وجود داشته است، نشده و برای تشخیص مشکل برای شما آزمایش و نمونه‌ گیری را درخواست کرده؛ پس می‌توان گفت آزمایش و نمونه گیری از روش‌هایی به‌حساب می‌آیند که پزشک شما می‌تواند با در نظر گرفتن و بررسی آن، به مشکلی که وجود دارد، پی ببرد. حال تصمیم داریم برای شما درباره‌ی هر چیز مرتبط با این آزمایش و نمونه گیری در منزل و مراکز درمانی بپردازیم.

آزمایش خون با بررسی خونی که در سیاهرگ، سرخرگ و مویرگ جریان دارد بررسی می‌شود و به شما اطلاعات گوناگونی از وضعیت داخلی بدنتان را می‌دهد، بنابراین انجام چنین آزمایشی هرچند وقت یک‌بار باید صورت گیرد تا شما بتوانید به‌درستی از وضعیت موجود در بدنتان مطلع شوید؛ همچنین توجه داشته باشید که برای مطلع شدن از موضوع اعتیاد یک فرد، از شخص موردنظر آزمایش خون می‌گیرند و مثبت و منفی بودن اعتیاد فرد با نتیجه‌ی این آزمایش مشخص می‌شود.

انواع آزمایش خون و نمونه گیری

نمونه گیری خون را می توان به نمونه گیری در منزل و مراکز درمانی تقسیم کرد. این نمونه گیری یکی از مهم‌ترین آزمایش‌ها به‌حساب آورد که با استفاده از نتیجه آن می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را تشخیص داد یا از اتفاق افتادن و پیشرفت آن جلوگیری کرد؛ بنابراین تصمیم داریم در این متن شما را در ابتدا با انواع مختلف نمونه گیری و آزمایش خون آشنا کنیم، بنابراین شما می‌توانید بامطالعه‌ی ادامه‌ی متن اطلاعات لازم را به دست آورید و از آن استفاده کنید. البته باید در این بین به شما این نوید را بدهیم که نیازی نیست برای نمونه گیری حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید و می توانید با نمونه گیری در منزل ، نیازتان را رفع کنید.

آزمایش RBC

این آزمایش در رابطه با بررسی گلبول‌های قرمز خون به‌حساب می‌آید که اصلی‌ترین بخش خون است و عامل قرمزی رنگ خون شمرده می‌شود. شما با انجام این آزمایش می‌توانید از میزان گلبول قرمزی که در خون شما جریان دارد مطلع شوید و در صورت کم بودن مقدار آن، روش‌های درمانی لازم را پیش گیرید.

آزمایش HCT

شما با انجام این آزمایش می‌توانید از حجم کلی خون که از گلبول قرمز ساخته‌شده است، مطلع شوید، عددی که از طریق این آزمایش نشان داده می‌شود به‌صورت درصدی است که برای آقایان درصد نرمال 42 تا 52 و برای خانم‌ها 37 تا 47 درصد در نظر گرفته‌شده و بازه‌ خطرناکی که نیاز به مراجعه به پزشک دارد بالای 60 و کمتر از 15 محاسبه‌شده است.

آزمایش قند خون

شما باید برای بررسی قند خون خود، صبح هنگام که ناشتا هستید به آزمایشگاه مراجعه کنید؛ توجه داشته باشید که شما باید حدودا زمانی بین 10 تا 12 ساعت، چیزی نخورید تا نتیجه‌ی مطمئن و درستی از آزمایش خود بگیرید.

آزمایش چربی خون

در نمونه گیری مربوط به چربی خون هم می توانید به سراغ نمونه گیری در منزل بروید و هم در مراکز در مانی. این آزمایش مواردی چون HDL، LDL و تری گلیسیرید خون شما موردبررسی قرار می‌گیرند، در این نوع از نمونه گیری همانند نمونه گیری مربوط به قند خون، شما باید بین 9 تا 12 ساعت چیزی میل نکنید چرا که اگر شما از ماده‌ای استفاده کنید، بر روی جواب آزمایش شما به‌سرعت ظاهر خواهد شد، درصورتی‌که هدف از انجام این آزمایش، بررسی چربی خون شما در حالت کلی است؛ اگر شما پس‌ازآنکه مواد غذایی را مصرف کردید، به بررسی خون خود بپردازید، ماده‌ی مصرف‌شده را در خون خود می‌بینید؛ بنابراین آزمایش خود را پیش از مصرف چیزی انجام دهید تا مطمئن شوید که عملکرد اشتباهی برای نتیجه آن پیش نخواهد آمد.

همچنین انواع دیگری از نمونه گیری وجود دارد که می‌توان به آزمایش ادرار، مدفوع، خلط، پلاکت‌ها و موارد دیگر اشاره کرد که هرکدام از آن‌ها در جهت بررسی مورداستفاده قرار می‌گیرند، اگر بخواهیم به شما اقدامات پیش از انجام آزمایش را معرفی کنیم، باید گفت که شما باید آب فراوانی بنوشید، از خوردن داروهای خود پیش از آزمایش جلوگیری کنید، چرا که ممکن است بر نتیجه‌ی آزمایش شما تاثیر داشته باشد.

از سوی دیگر باید گفت که عوامل کوچکی چون جویدن آدامس یا خوردن یک قرص پیش از انجام آزمایش، می‌تواند بر روی جواب آزمایش شما تاثیر بگذارد، بنابراین اگر شما می‌خواهید که نتیجه‌ مطمئن از جواب آزمایش خود دریافت کنید، بهتر است که تمام اقدامات و اصول را رعایت کنید.

نمونه گیری مدفوع و ادرار

همان‌طور که در پیش‌تر گفته شد، به‌جز نمونه گیری از خون فرد، برای پی بردن به وضعیت داخلی بدن می‌توان نمونه گیری‌های ادرار و مدفوع را نیز انجام داد؛ آزمایشگاه برای نمونه گیری از ادرار شما، ظرف‌های مخصوصی را در اختیارتان قرار می‌دهند که برخی از آن‌ها دارای موادی نگه‌دارنده هستند که نباید با آن تماس داشته باشید.

شما باید در انجام کار درست مانند آن چیزی که پزشک شما تعیین کرده است، عمل کنید. شاید شما باید برای چندین روز این کار را انجام دهید تا جواب مطمئنی به دست آید و بتوانند بدون شک مشکل شما را حل کنند. توجه داشته باشید که اگر لازم شما باید برای چندین روز این کار را انجام دهید، بهتر است نمونه‌های قبلی را دور از دسترس افراد و تابش خورشید نگه‌دارید تا مشکلی پیش نیاید.

روش‌های گوناگون جمع‌آوری ادرار بری کشت

نمونه‌ گیری از ادرار و کشت آن را می‌توان در جهت تشخیص عفونت‌های مجاری ادراری به کاربرد که در میان افراد بسیار دیده می‌شود؛ در ادامه برای شما روش‌های جمع‌آوری نمونه ادرار را موردبررسی قرار می‌دهیم.

نمونه میانی ادرار: شما باید صبح هنگام داخل ظرف‌هایی که به شما در جهت نمونه گیری داده‌شده است، ادرار کرده و قسمت اول آن را دور بریزید و بخش میانی را داخل ظرف نگه‌دارید. توجه داشته باشید که برای جمع‌آوری ادرار میانی نباید از مایعات زیادی استفاده کنید، چرا که مصرف مایعات موجب رقیق شدن ادرار می‌شود و ممکن است این امر باعث کاهش تعداد باکتری‌ها در ادرار شما شود و نتیجه‌ی درستی را دریافت نکنید.

جمع‌آوری ادرار در کیسه‌های مخصوص: از این شیوه‌ی جمع‌آوری ادرار بیشتر برای کودکان استفاده می‌شود که متناسب با جنسیت دختر و پسر بودن فرزند شما از کیسه‌های مخصوصی استفاده می‌شود؛ شما با قرار دادن کیسه‌ی ادرار می‌توانید ادرار فرزند خود را جمع‌آوری کرده و آن را برای انجام آزمایش‌های لازم تحویل آزمایشگاه دهید.

نمونه گیری ادرار از بیماری که از سوند ادراری استفاده می‌کند: این کار باید توسط پرستاران صورت گیرد؛ پرستار در این شرایط سوند را از محل اتصال به کیسه‌ی ادرار مسدود می‌کنند و ادرار بیمار را جمع‌آوری می‌کنند.

نمونه گیری مدفوع و شرایط آن

یکی دیگر از انواع نمونه گیری در منزل یا مراکز درمانی را می‌توان نمونه گیری مدفوع در نظر گرفت که برای انجام آن باید شرایطی خاصی مهیا شود تا جواب درستی از نمونه گیری خود دریافت کنید؛ در ادامه برای شما شرایط لازم را موردبررسی قرار می‌دهیم.

  • شما باید 72 ساعت پیش از نمونه گیری، از مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی چون مترونیدازول و تتراسایکلین خودداری کنید و اگر مجبور به مصرف هستید، با پزشک خود مشورت کنید.
  • در هنگام نمونه گیری مدفوع باید دقت داشته باشید که با آب و ادرار قاطی نشود تا بتوانید نتیجه‌ی درستی بگیرید.
  • اگر داخل ظرف تعیین‌شده برای نمونه گیری مایعی وجود دارد، دقت داشته باشید که آن را به‌هیچ‌وجه دور نریزید و مدفوع را داخل همان ظرف و مایع بریزید.
  • توجه داشته باشید که بدنه‌ی بیرونی ظرف نباید کثیف شود و اگر شما ظرف نمونه گیری را به این صورت تحویل آزمایشگاه دهید، نمونه شما پذیرش نخواهد شد.
  • در آخر ظرف نمونه گیری را پس‌ازآن که درب آن را محکم کردید و سپس تا زمانی که آن را تحویل به آزمایشگاه دهید، درجایی دور از دسترس قرار دهید.