خواب سالمندان و بررسی انواع بد خوابی

خواب سالمندان و بررسی انواع بد خوابی

طبق تحقیقات و آزمایش‌هایی که دانشمندان انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که خواب مناسب و منطبق با ساعت بدن باعث خواهد شد مواد خوازائدی که در مغز تجمع یافته و برای کار کرد آن مضر است پاک‌سازی شود. به همین دلیل است که بر خواب منظم و سر ساعت تأکید بسیار شده است چراکه اگر فردی خواب منظم نداشته باشد در طول زندگی دچار مشکلات فراوانی شده و کیفیت زندگی خود را از دست خواهد داد.

همان‌طور که میدانید کم‌خوابی دچار بروز مشکلات فراوانی خواهد شد. مشکلاتی که باعث  خواهد شد مغز با سرعت بیشتری تحلیل شود و مشکلات دیگر همچون افت ظرفیت عصبی _ شناختی و آلزایمر در پی آن به وجود آید. اگر خواب فرد در طول شبانه‌روز کمتر از ۳٫۵ ساعت و یا بیشتر از ۸٫۵ ساعت باشد به ترتیب دچار مشکلات کم‌خوابی و پرخوابی هستند.

افراد در هر سنی ممکن است دچار بدخوابی شوند ولی ما قصد داریم تا خواب سالمندان را برای شما موردبررسی قرار دهیم.

مرکز درمان در منزل امداد

انواع بدخوابی‌ها

هنگامی‌که درباره خواب سالمندان از آن‌ها سؤال پرسیده می‌شود به‌طورمعمول اکثر افراد از خواب خود شکایت دارند و از کم‌خوابی یا پرخوابی زیاد حرف می‌زنند. پزشکان با تحقیقات و مطالعاتی که روی خواب افراد دارند متوجه می‌شوند که خواب افراد مطلوب بوده و منظور سالمندان از کم‌خوابی یا پرخوابی مناسب نبودن خوابشان است. به‌طور مثال سالمندی را تصور کنید که خواب سبکی دارد، این سالمند ممکن است در طول خواب خود چندین بار از خواب برخیزد و تصور می‌کند که در طول روز اصلاً نخوابیده است. این دسته از افراد با توجه به اینکه از خواب خود شکایت دارند اما در طول روز با مشکل خوابی مواجه نشده و باانرژی بالا به انجام کارهای روزانه خود خواهند پرداخت.

این افراد برای حل مشکلات خود نیازی نیست که به تعداد دفعات زیادی نزد پزشک مراجعه کرده بلکه فقط باید به توصیه‌های ساده پزشکان عمل کرده تا خوابی راحت‌تر را تجربه کنند. اما در برخی موارد مشکلاتی از سوی سالمندان عنوان می‌شود که نشان از این است که افراد در خواب خود دچار مشکلاتی هستند که باید پیگیری‌های بیشتری از سمت پزشک صورت گیرد. اختلالات خواب در سالمندان به ۲ گروه تقسیم می‌شود بدخوابی و کژ خوابی.

بدخوابی به ۳۰ الی ۴۰ نوع اختلال و کژ خوابی نیز به ۴۰ تا ۵۰ نوع اختلال قابل‌تقسیم هستند.

مرکز آموزش های مهارتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

اختلالات بدخوابی اصولاً به ۳ گروه عمده‌تر قابل‌تقسیم است که در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد:
  • اختلال در شروع خواب: برخی از سالمندان هنگامی‌که به رخت خواب می‌روند تا به خواب کامل روند زمان زیادی به طول می‌انجامد.
  • اختلال در تداوم خواب: این نوع اختلال مربوط به سالمندانی است که پس از مدتی از خواب شب از خواب بیدار شده و دیگر توان خوابیدن را ندارند. این مورد ممکن است دلایلی همچون افسردگی را در خود داشته باشد.
  • اختلال در ریتم خواب‌وبیداری: در این مورد سالمند مانند دیگر اعضای خانواده نخوابیده و در ساعاتی که بقیه بیدار هستند سالمند خواب و برعکس.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

جستجو

+