پوکی استخوان، سوغات سالمندی را دریابید

پوکی استخوان، سوغات سالمندی را دریابید

 

شیوع پوکی استخوان در ایران رو به افزایش گذاشته و باتوجه به افزایش امید به زندگی و طول عمر به نظر می‌رسد پوکی استخوان در آینده‌ای نه‌چندان دور به عنوان معضل جدی سیستم سلامت عمومی و بهداشت سالمندان مطرح شود.

استئوپروز یک بیماری خاموش است، چرا که تا وقتی شکستگی در استخوان اتفاق نیفتاده باشد، درد و شکایت جدی ایجاد نمی‌کند و نمی‌توان به وجود آن پی‌برد.

سنجش تراکم استخوان در زنان بالای 65 سال، زنانی که در سن کمتر از 45 سال یائسه شده‌اند، زنان یائسه‌ای که به دنبال ضربات خفیف دچار شکستگی می‌شوند یا به دلایل دیگر در معرض خطر پوکی استخوان هستند و در مردان بالای 70 سال و افرادی که سابقه بیش از سه ماه مصرف داروهای استروئیدی کورتون دارند، توصیه می‌شود.

مرکز درمان در منزل امداد

توصیه‌هایی برای سالمندان مبتلا به پوکی استخوان

پوکی استخوان باعث شکستگی ستون مهره‌ها می‌شود. کاهش تراکم مهره‌ها و تغییر شکل آنها می‌تواند سبب افزایش خمیدگی (قوز) پشتی شود. استفاده از قوز‌بند و انجام ورزش‌های تقویتی عضلات راست‌کننده ستون فقرات پشتی، ضمن کمک به کاهش خمیدگی پشت، سبب بهبود تعادل و کاهش خطر زمین خوردن و افزایش کیفیت زندگی مبتلایان پوکی استخوان می‌شود.

تنظیم ارتفاع مناسب تخت و نیز استفاده از صندلی‌های دسته دار و همچنین تعبیه دستگیره‌های مناسب در دیواره‌ها و پرهیز از ایجاد محیط لغزنده در کف دستشویی و حمام از جمله مواردی است که سبب کاهش خطر زمین خوردن در سالمندان می‌شود.

نور مناسب بویژه در شب‌ها و نیز استفاده نکردن از قالیچه‌های سبک و لغزنده در مسیر تردد سالمندان از مواردی است که برای پیشگیری از سقوط باید در نظر گرفته شود.

ورزش‌های هوازی، رهایی از پوکی استخوان

پیاده‌روی بخصوص در سطوح غیر‌شیبدار ساده‌ترین و مفید‌ترین ورزش برای مبتلایان به پوکی استخوان به شمار می‌رود. البته کسانی که زانو درد ندارند، می‌توانند از تردمیل استفاده کنند. استفاده از دوچرخه ثابت نیز در افزایش تراکم استخوانی بسیار مفید است .

همچنین ورزش تای‌چی که ریشه در ورزش‌های رزمی سنتی چینی دارد، ورزشی مفید برای سالمندان شناخته شده است. این ورزش علاوه بر افزایش تراکم استخوان، اثرات مفیدی در بهبود تعادل و پیشگیری از خطر زمین خوردن دارد. البته ورزش‌ رزمی و ورزش‌ پر برخورد مانند فوتبال و دویدن‌ سریع در سالمندان مبتلا به پوکی استخوان شدید توصیه نمی‌شود. این ورزش‌ها ممکن است منجر به زمین خوردن و شکستگی‌ ناشی از آن شود.

مرکز آموزش های مهارتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

جستجو

+