تاثیر معنویت بر حال خوب سالمندان

تاثیر معنویت بر حال خوب سالمندان

معنویت یکی از ابعاد وجودی انسان است که در هنگام بروز بحران و استرس به شکل آشکار بروز پیداکرده و سبب ایجـاد معنا در  زندگـی می گردد و قدرت فـرد در رویارویی با مشکلات را افزایش  می دهد.

درسالمندان  نیازهای معنوی به طور چشمگیری افزایش می یابد. در پژوهش های اخیر  نشان داده شده است که نیازهای معنوی بشر در برابر خواسته ها و نیازهای مادی قدعلم کرده و اهمیت بیشتری پیدا کرده است و  چنین به نظر می رسد که مردم جهان، امروزه بیشتر از پیش به معنویت و مسائل معنوی گرایش دارند.

مرکز درمان در منزل امداد

سلامت معنوی، یکی  از  ابعاد  مهم  سلامتی  در  انسان  است  که  موجب  ارتباط  هماهنگ  در  بین  نیروهای  درونی می­شود.  سلامت  معنوی،  حاصل  تجربه  معنوی  انسان  در  دو  چشم  انداز  مختلف  است؛  یکی  چشم  انداز  سلامت مذهبی  است  که  بر  چگونگی  درک  افراد  از  سلامتی  در  زندگی  معنویشان  هنگامی  که  با  قدرتی  بالاتر  ارتباط دارند، متمرکز بوده و دیگری چشم انداز سلامت وجودی است که بر نگرانی های اجتماعی و روانی افـراد متمرکز می باشد و در مـورد اینکه افراد چـگونه با خـود، جامعـه یا محیط شان سازگـار می شوند، بحث می نماید. سلامت معنوی باعث ارتباط هماهنگ بین نیروهای داخلی شده و با ویژگی­هایی مثل ثبات در زندگی، آرامش، تعادل، احساس ارتباط مطلوب و نزدیک با خود، خدا و محیط مشخص می گردد. مطالعات نشان می دهد افرادی که از سلامت معنوی برخوردار هستند، افرادی توانمند، قوی، دارای قدرت خود کنترلی و حمایت اجتماعی بیشتر می باشند. منابع موجود در حوزه سلامت، به طور فرآیندهای درحال برجسته کردن معنویت و مراقبت معنوی و اهمیت آن در بیماری انسان ها می باشند.

سلامت معنوی در سالمندان  باعث یکپارچگی وتمامیت فرد شده و سبب می شود تا زندگی هدفدار  معنادارشود. افرادی که سلامت معنوی آنها تقویت می­ شود به طور مؤثرتری می توانند با  بیماری و  شرایط  جدید  زندگی خود سازگار شده وحتی مراحل آخر بیماری و زندگی خود را به خوبی بگذرانند.

مرکز آموزش های مهارتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

جستجو

+