تنهایی و انزوای پیری،دشمنی مهلک سلامت سالمندان

تنهایی و انزوای پیری،دشمنی مهلک سلامت سالمندان و راه های غلبه بر آن

راه های غلبه بر تنهایی

ممکن است مردم به دلایل متعددی مثل پیری یا ضعیف شدن، تنها زندگی کنند.آن‌ها دیگر قطب قوی خانواده نیستند، محل کارشان را ترک کرده‌اند، همسر و یا دوستانشان فوت کرده‌اند و یا اینکه به‌ واسطه بیماری تنها هستند.

علت تنهایی افراد پیر هرچه که باشد، بسیار محتمل است که احساس انزوا و صدمه پذیری در آن‌ها بیش‌تر شود که این حالت می‌تواند به افسردگی و نیز افت سلامت در افراد مسن منجر گردد. کسی که تنهاست، احتمال دسترسی دیگران هم به او سخت و کم خواهد بود.

گاهی تنهایی خجالت‌آور می‌شود و سالمندان دوست ندارند برای کمک، چیزی از دیگران بخواهند. خصوصاً که در سنین بالا غرور آن‌ها بیش‌تر خواهد بود. به یاد داشته باشیم که تنهایی می‌تواند در هر سنی روی فرد تأثیر بگذارد.

مرکز درمان در منزل امداد

راهکارهای مبارزه با احساس تنهایی در سالمندان

1. لبخند بزن، حتی اگر سخت باشد

از هر فرصتی برای لبخند زدن استفاده کنید چون می‌تواند شروع یک محاوره باشد. مثلاً لبخند زدن به صندوقدار فروشگاه و یا فردی که کنار شما ایستاده است. اگر خجالت می‌کشید از خودتان حرف بزنید و یا نمی‌دانید چه بگویید، سعی کنید سؤالی از دیگران بپرسید.

2. دوستان خود را برای صرف چای دعوت کنید

زمانی که بی‌حوصله هستید و تنهایی آزارتان می‌دهد و شمارا به افکار منفی می‌کشاند، فکر می‌کنید که کسی نمی‌خواهد که شمارا ببیند. اما اغلب دوستان، اقوام و همسایگان خوشحال می‌شوند که دعوت شوند و زمانی را با شما صرف کنند.

3.  به‌وسیله تلفن، با دیگران ارتباط برقرار کنید

داشتن یک مکالمه‌ی تلفنی با یک دوست یا فامیل، حس بودن با آن‌ها را دارد و شما می‌توانید گاه‌گاهی به‌وسیله‌ی تلفن، با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید.

4.  یاد بگیرید که کامپیوتر را دوست داشته باشید

اگر دوست، اقوام و یا فامیل راه دور دارید، کامپیوتر وسیله‌ی خوبی برای ارتباط برقرار کردن با آنهاست. خصوصاً با نوه‌ها!

می‌توانید از ویدیو چت استفاده کنید و دوستان اینترنتی یا فیس‌بوکی پیدا کنید. حتی می‌توانید به‌وسیله‌ی فیس‌بوک، دوستان قدیمی خود را پیدا کنید. این روزها آموزش کامپیوتر در کتابخانه‌ها و مراکز دولتی بسیار رواج دارد و شما می‌توانید به‌سادگی آن را فرابگیرید.

5. در فعالیت‌های اجتماعی-محلی شرکت کنید

در گروه‌های آوازخوانی، قدم زدن های دسته‌جمعی، مراکز خواندن کتاب و گروه‌های ماهی گیری، برای این که زندگی اجتماعی خود را فعال کنید،فرصت‌های خوبی هستند.

6. دفتر وقایع روزانه‌ی خود را با برنامه‌های از پیش تعیین‌شده، پر کنید

برای هرروزتان برنامه‌ای مثل قدم زدن در پارک، رفتن به کافی‌شاپ‌های محلی، کتاب خانه، مراکز ورزشی، سینما و موزه، در نظر بگیرید.

7.  بیرون بروید و دیگران را ملاقات کنید

منتظر نباشید که دیگران بیایند و شمارا ملاقات کنند. بیرون بروید و به آن‌ها سر بزنید.

8. به دیگران کمک کنید

از تجربه و دانش خود برای کمک به دیگران استفاده کنید. خیلی از افراد مشتاق شنیدن تجربیات افراد مسن و یادگرفتن مهارت‌های آنان هستند. مثلاً صبر، تجربه و متانت آنان، چیزهایی هستند که خیلی از افراد دوست دارند یاد بگیرند.

مرکز آموزش های مهارتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

9. ادامه‌ی تحصیلی دانشگاهی

در برخی از کشورها،دانشگاه‌هایی برای افراد مسن وجود دارند و این شانس را به افراد مسن می‌دهند که کار جدیدی یاد بگیرند‌ و رشته‌های جدیدی را تجربه نمایند. در این مکان‌ها، افراد مسن می‌توانند کارهایی را که همیشه دوست داشته‌اند یاد بگیرند، یاد گرفته و هم‌چنین دوستان و ارتباطات جدیدی داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

جستجو

+