توصیه های مرتبط با روزه دای و مصرف دارو

توصیه های مرتبط با روزه دای و مصرف دارو

با فرا رسیدن ماه رمضان همیشه این سوال مطرح است که نحوه ی صحیح مصرف دارو در ماه مبارک رمضان در روزه داران به چه صورت باشد؟

نکته اصلی که باید به آن اشاره کرد این است که بارداری،شیردهی و برخی از بیماری ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم های گوارشی(معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی،بیماری های اعصاب و وران و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد ملزم می باشد پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف دارو ها، مشورت نماید.

مرکز درمان در منزل امداد

بیماران نباید بدون مشورت با پزشک معالج خود، اقدام به قطع دارو یا تغییر در دوز یا زمان مصرفی دارو نمایند. رعایت نکردن این اصول می تواند منجر به عدم کارآیی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی وتشدید بیماری شود.چنانچه فردی به رغم ابتلا به بیماری، پس از مشورت با پزشک معالج خود، مجاز به روزه گرفتن باشد، باید به نکات زیر توجه نماید.

بیماران مبتلا به صرع و بیماری انسدادی ریوی در معرض تغییر دوز دارو در ایام روزه داری می باشند؛ بیماران مبتلا به صرع که با قطع مصرف دارو دچار بازگشت حملات تشنج می شوند باید حتما از مشاوره دقیق پزشکی بهره برند. بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند نیز باید مشاوره پزشکی مناسب را دریافت کنند.

مطالعات به عمل آمده روی داروهای ضد فشارخون و ضدانعقاد خون نشان می دهد که روزه داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این داروها ندارد. البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای ادرارآور، برای جلوگیری از از دست رفتن آب بدن، پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه دار بنماید. به هر حال قبل از اقدام به روزه داری حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

برخی داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که دوبار در روز مصرف شوند. مصرف اینگونه داروها را می توان با مشورت پزشک به زمان افطار یا سحر موکول نمود.

در فرد روزه دار، پزشک معالج، جهت درمان عفونت می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی نماید که به جای چند بار در روز، یک یا دو بار مصرف شوند.

برخی از داروها به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود می باشند. درمورد این داروها به جای مصرف سه یا چهار بار در روز، پزشک می تواند داروی آهسته رهش را که یک بار در روز تجویز می شود، توصیه نماید.

بیماران دیابتی که مجاز به گرفتن روزه می باشند،باید به این نکته توجه کنند که تغییر خودسرانه دوز و رژیم غذایی می تواند خطرناک باشد. این بیماران،بخصوص بیمارانی که انسولین مصرف می نمایند، قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند. در بیماران دیابتی، تنظیم وکنترل مرتب قند خون بسیار مهم می باشد.

چنانچه مبتلا به بیماری خاصی هستید، در این خصوص که آیا روزه داری برای شما بدون اشکال است یا خیر و همچنین در صورت بی خطری، در مورد نحوه مصرف دارو ورژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان، با پزشک مشورت نمایید.

قطع ناگهانی برخی داروها به واسطه روزه داری بسیار خطرناک است. درباره قطع داروهای خود ونحوه استفاده آنها در ماه مبارک رمضان با پزشک خود مشورت نمایید.

مرکز آموزش های مهارتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

بیماران دیابتی باید پیش از ماه مبارک رمضان تحت بررسی پزشکی قرار بگیرند.بیماران باید از نظر سطح قندخون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی های کلی وضعیت بیوشیمی خون پایش گردند و بر این اساس رژیم غذایی ودارویی مختص هر بیمار قبل از ماه رمضان تعیین گردد. هم بیماران و هم خانواده افراد مبتلا به دیابت باید در مورد خطرات احتمالی تهدیدکننده فرد بیمار در ایام روزه داری مورد مشاوره قرار گیرند. هم چنین در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، تنظیم وعده های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبارک رمضان آموزش های لازم را دریافت کنند. علاوه بر این، روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل باید به همراه بیمار آموزش داده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

جستجو

+