نکته حائز اهمیت در خرید و اجاره تجهیزات پزشکی این است که کالای با کیفیت را با ارزان ترین قیمت دریافت کنید. در تهیه تجهیزات پزشکی نباید به سراغ ارزانترین وسیله بروید، بلکه باید با کیفیت ترین ابزار را با مناسب ترین قیمت دریافت کنید.در این زمینه می توانید تجهیزات مورد نیاز خو را با اطمینان از “مرکز خدمات تخصصی درمان در منزل امداد” تهیه نمایید.

بطور کلی تجهیزات قابل ارائه شامل موارد زیر می باشد:

  • تجهیزات ICU در منزلتخت بیمارستانی ، ونتیلاتور ، اکسیژن ساز ، کپسول اکسیژن ، ساکشن و تشک مواج و غیره
  • تجهیزات مصرفیسوند ادراری ، سوند معده ، کیسه ادرار ، نوار قند ، ماسک اکسیژن و غیره
  • تجهیزات خانگیگوشی ، فشارسنج ، ترازو ، اکسیژن سنج ، دستگاه قند خون ، CPAP ، BiPAP
  • تجهیزات توانبخشیویلچر ، عصا ، واکر ، ارتوز ، پروتوز، کفش های طبی ، اسکن کف پا
  • ایمن سازی منازل ، حمام و دستشویی ، موبایل کم بینایان ، نورسنجی و ایجاد ریتم روز شب

ونتیلاتور:

ونتیلاتور دستگاهی است که ورود و خروج هوا به داخل ریه را امکان‌پذیر می‌کند و با توجه به شرایط بیمار به تنفس بیمار کمک کرده و یا در بیمارانی که قادر به تنفس خودبخود نیستند، این عمل  را بصورت کامل انجام می‌دهد. اجاره و فروش دستگاه ونتیلاتوردستگاه ونتیلاتور اکسیژن و هوا را به میزان مورد نیاز برای بدن ترکیب می‌کند و با ایجاد فشار مثبت در هنگام دم به بیمار تحویل می‌دهد و با ایجاد فشار منفی هنگام بازدم خارج می‌سازد. هر بیماری که سیستم تنفسی اش نتواند پاسخگوی نیاز های تنفسی‌اش باشد، نیازمند سیستم کمک تنفسی است. تنظیمات دستگاه باید با توجه به شرایط هر بیمار و طبق دستور پزشک، توسط پرستار دوره دیده حرفه‌ای تنظیم گردد. این دستگاه عمدتا در بخش مراقبت ویژه استفاده می‌شود. در بیمارانی که باید برای مدت طولانی از دستگاه استفاده کنند، به منظور نگهداری بیمار در منزل از ونتیلاتور پرتابل استفاده می‌شود.

 

سی پپ:

یکی از انواع ونتیلاتور است که فشار مثبت راه های هوایی را تامین می کند، به این معنی که به عمل دم بیمار کمک می کند و در بیمارانیکه دچار آپنه شبانه می باشند استفاده می شود. اجاره سی پپاستفاده از این دستگاه بسیار ساده می باشد.این دستگاه فشار هوا را به آرامی بالا برده و هوا را در حدی فشرده می سازد تا به میزان موردنیاز برای بازگشایی انسداد سیستم تنفسی برسد. در انواع جدیدتر این دستگاه ها یک مخزن آب وجود دارد که هوا را مرطوب می سازد.

بای پپ:

بای پپ یک نوع ونتیلاتور است و از بسیاری از جهات تقریبا مشابه سی پپ می باشد، اما تفاوتی که بین این دو دستگاه وجود دارد این است که دستگاه بای پپ دو تنظیم فشار دارد. این دستگاه در کسانیکه از سی پپ استفاده کرده اند اما به نتایج مطلوب دست نیافته اند، گزینه مناسبی می باشد. این دستگاه از طریق یک ماسک هوا را با فشار وارد مجاری تنفس می کند، به این معنی که عمل دم را انجام می دهد. سپس بلافاصله فشار را کاهش داده و باعث می شود هوا از ریه خارج شود و عمل دم صورت گیرد.

اکسیژن ساز:

این دستگاه در حقیقت ابزاری جهت تولید اکسیژن وخالص کردن آن از طریق تصفیه هوای محیط می باشد و در سه حجم 8 -5 و 10 لیتری قابل دسترس است. در تهیه اکسیژن ساز توجه به سه نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که باید توسط پزشک تعیین گردد:اجاره دستگاه اکسیژن ساز در منزل

  • نوع اکسیژن ساز باید چگونه باشد؟ مداوم یا ایمپالسی( بیمارانی که نیاز به استفاده از دستگاه های پیشرفته مانند ونتیلاتور، سی پپ و یا بای پپ دارند حتما باید از نوع مداوم این دستگاه استفاده کنند.)
  • حجم دستگاه مورد نظر ؟10-8-5
  • دستگاه پرتابل یا ثابت؟(اکسیژن ساز های پرتابل یا قابل حمل قابل استفاده در منزل می باشند.)

مانومتر:

مانومتر دستگاهی است که برای اندازه گیری فشار به کار می رود. در حقیقت مانومتر فشار سنجی است که به وسیله آن می توان فشار موجود در یک ظرف محبوس را اندازه گیری کرد. مانومتر برای تنظیم فشار اکسیژن مصرفی، در کپسول های اکسیژن استفاده می شود.

ساکشن:

دستگاه ساکشن وسیله است که توسط پمپ مکش و با ایجاد خلا باعث ایجاد فشار منفی شده و هوا و مایعات را به درون خود می کشد. از ساکشن به طور معمول برای خارج سازی ترشحات مجاری ریوی، حین اعمال جراحی استفاده می شود.

مانیتورینگ:

مانیتورینگ دستگاهی است که جهت نشان دادن و ثبت علائم حیاتی بیمار به صورت مستمر استفاده می‌شود. این دستگاه می‌تواند موارد زیر را نمایش دهد:

  • فعالیت الکتریکی قلب
  • دمای بدن
  • رصد اشباع اکسیژن در خون
  • تعداد ضربان قلب
  • فشارخون
  • فشار خون درون شریانی

پالس اکسی‌متر:

در بدن انسان به طور مداوم فعالیت های متابولیک که برای ادامه حیات ضروری هستند، صورت می‌گیرد که این فعالیت ها با مصرف اکسیژن و تولید دی‌اکسید کربن همراه هستند.فروش و اجازه پالس اکسی متر اکسیژن برای اعمال حیاتی بدن بسیار ضروری می باشد، در نتیجه اندازه‌ گیری و اطلاع از میزان اکسیژن خون یکی از پارامتر های حیاتی در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها است. دستگاه پالس اکسی متر وسیله‌ ای است که جهت اندازه گیری میزان و نرخ میزان اکسیژن در هر ضربان شریانی خون استفاده می‌شود و یک وسیله غیر تهاجمی می‌باشد.

گلوکومتر:

گلوکومتر یک ابزار اصلی برای اندازه گیری قند خون بیمار می‌باشد که قند خون بیمار را به صورت تخمینی اندازه گیری می کند. در ابتدا با استفاده از لانست که یک سوزن کوچک می باشد از انگشت بیمار یک قطره خون گرفته می‌شود، قطره خون توسط دستگاه جمع آوری می شود، پس از چند ثانیه مقدار قند خون روی صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود.

کپسول اکسیژن:

کپسول اکسیژن در حجم‌های 5-10-20 و 40 لیتر قابل ارائه می‌باشد. این دستگاه در کسانی استفاده می‌شود که دچار کمبود اکسیژن هستند از جمله بیماران قلبی، ریوی و تنفسی.

این کپسول در دونوع آهنی و آلومینیومی ارائه می‌شوند.

تخت بیمارستانی:

 تخت بیمارستانی تختی است که جهت مراقبت از بیمار و حفظ رفاه حال بیمار طراحی و تولید می گردد. تخت بیمارستانی انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع بیماری، مدت زمان بستری در بستر، وزن بیمار  می توانید آن را انتخاب نمایید. برخلاف نام این تخت ها که تخت های بیمارستانی هستند، این ابزار فقط ویژه بیمارستان ها نیستند و بیمارانیکه مراحل درمان خود را در منزل سپری می کنند، می توانند از این تخت ها بهره مند گردند.

انواع تخت های بیمارستانی عبارتند از:اجاره و فروش تخت های بیمارستانی

  • تخت های مکانیکی: در این نوع از تخت ها برای تنظیم ارتفاع قسمت های مختلف (سر،پا و ارتفاع تخت) از اهرم و به صورت دستی استفاده می شود.
  • تخت های نیمه الکترونیک: در تخت های نیمه برقی، تنظیم ارتفاع تخت به صورت دستی است اما تنظیم سری و پای تخت به صورت برقی و به واسطه کنترل انجام می گیرد.
  • تخت های برقی:در تخت های برقی، تنظیم ارتفاع کلی تخت به همراه تنظیمات سر و پای تخت به صورت اتوماتیک انجام می گیرد.

یک طبقه بندی دیگر تخت های بیمارستانی بر حسب تعداد موارد شکست در تخت های بیمارستانی است که بر این اساس تخت های یک شکن، تخت های دو شکن و تخت های سه شکن موجود می باشند.

  • تخت یک شکن: در تخت های یک شکن فقط زاویه سر تخت قابل تغییر است. ارتفاع تخت در تمامی مدل ها قابل تغییر می باشد.
  • تخت دو‌شکن: در تخت های دو شکن امکان تغییر زاویه سر و پای تخت وجود دارد.
  • تخت های سه شکن: با کیفیت ترین نوع تخت های بیمارستانی به ویژه برای بیمارانیکه نیاز دارند برای مدت طولانی در بستر باشند، تخت های سه شکن می باشند. در این نوع تخت ها علاوه بر سر و پای تخت یک قسمت میانی وجود دارد که قابل تغییر است.

در خرید تخت های بیمارستانی چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

  • مدت زمان بستری در تخت؛ به این معنا که اگر نیاز است بیمار برای مدت طولانی در بستر باشد، با کیفیت ترین تخت که همان تخت سه شکن برقی است را انتخاب نمایید.
  • ریل های محافظتی کنار بیمار برای حفظ ایمنی به راحتی قابل استفاده باشند.
  • توصیه پزشک بیمار را در نظر بگیرید.