خواب خوب شبانه

خواب خوب شبانه

مسن‌تر شدن به این معنا نیست که شما باید همیشه خسته باشید. کارهای زیادی را می‌توان انجام داد که خواب شبانه خوبی داشته باشید. در اینجا چند توصیه برای این کار وجود دارد:

مرکز درمان در منزل امداد

برنامه منظم خواب داشته باشید. هر روز سر ساعت مشخصی به خواب بروید و سر ساعت مشخصی بیدار شوید، حتی در آخر هفته‌ها. از خوابیدن در ساعت بعدازظهر یا نزدیک به غروب اجتناب کنید؛ این کار خواب شبانه را مختل می‌کند.
اعمالی را قبل از خوابیدن انجام دهید. هر شب، زمانی را قبل از خواب برای آرام‌سازی اختصاص دهید. برخی افراد تلویزیون تماشا می‌کنند، کتاب می‌خوانند، به موسیقی آرامش‌بخش گوش می‌دهند یا در وان آب گرم غوطه‌ور می‌شوند.
اتاق خواب خود را تاریک کنید، هوای اتاق نه سرد و نه گرم باشد و حتی‌الامکان ساکت باشد.
تشک راحت، بالشت موردپسند و روانداز مناسب فصل داشته باشید.
هر روز در زمان‌های منظمی ورزش کنید اما فاصله آن تا خواب نباید کمتر از سه ساعت باشد.
تلاش کنید که در طول روز بیرون بروید.
مراقب مقدار و چگونگی غذای خود باشید. وعده غذایی سنگین نزدیک به زمان خواب شما را بیدار نگه می‌دارد اما یک وعده غذای سبک در زمان غروب آفتاب می‌تواند به خواب خوب شبانه کمک کند.
از مصرف کافئین در اواخر شب خودداری کنید (کافئین در قهوه، چای، نوشابه و شکلات وجود دارد).
عصرها نوشیدنی کمتری مصرف کنید. بیدار شدن برای دستشویی رفتن و روشن کردن چراغ‌ها، خواب شما را مختل می‌کند.
به یاد داشته باشید نوشیدنی‌های الکلی در خوابیدن شما کمکی نمی‌کنند، بلکه مصرف الکل حتی به میزان اندک، خوابیدن را سخت می­کند.
از اتاق خوابتان تنها برای خوابیدن استفاده کنید. بعد از خاموش کردن چراغ به خودتان ۲۰ دقیقه زمان دهید. اگر همچنان بیدار هستید و خواب‌آلود نشده‌اید، از تخت بلند شوید. هر زمان که خواب‌آلوده شدید، به تخت بازگردید.

مرکز آموزش های مهارتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

جستجو

+