دستور غذایی عمومی در ماه رمضان

دستور غذایی عمومی در ماه رمضان

افطار:

ابتدا با چای کمرنگ، آب جوشیده یا شیر گرم با خرما، عسل یا کشمش روزه خود را باز کنید و سپس یکی از غذاهای زیر پیشنهاد می شود:

انواع نان سبوسدار و پنیر همراه سبزی خوردن، گوجه فرنگی یا گردو، فرنی یا شیربرنج،انواع کوکو، شامی، شل زرد.

مرکز درمان در منزل امداد

شام:

-با فاصله مناسبی بعد از افطار یکی از غذاهای زیر را انتخاب کنید:

سوپ ساده و کم چرب، آش با حبوبات کم، حلیم بدون روغن، عدسی، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوسدار وتیره به همراه ماست وخیار و سبزی خوردن یا سالاد، کاهو و دوغ کم نمک.

-بلافاصله پس از شام از مصرف چای خودداری کنید، چون می تواند جذب آهن را کاهش دهد و بهتر است به عنوان دسر بعد از شام از میوه ها مخصوصا مرکبات که حاوی مقادیر بالایی ویتامین c هستند استفاده کنید،زیرا جذب آهن در بدن را افزایش می دهد و در متابولیسم طبیعی بدن و تولید برخی از هورمون ها نقش ویژه ای دارد.

-تا پایان شب و هنگام خواب از میوه و سبزی و نوشیدنی ها مخصوصا آب استفاده کنید.

سحری:

-وعده سحری بهتر است مانند وعده ناهار باشد وغذای اصلی در این وعده مصرف گردد.

-انواع چلوخورشت ها وپلوهای مخلوط با حبوبات وسبزیجات(عدس پلو،لوبیاپلووسبزی پلو) به همراه مرغ، ماهی یا گوشت و سبزی های تازه مثل سبزی خوردن یا سالاد کاهو وماست برای این وعده مناسب است،لازم به ذکر است که از مصرف بیش از حد سالاد خودداری شود.

-بلافاصله پس از اتمام سحری از نوشیدن چای پررنگ اجتناب کنید زیرا جذب آهن را کاهش می دهد و مصرف زیاد چای در سحر باعث افزایش ادرار و دفع مواد معدنی موردنیاز بدن و بروز تشنگی در طول روز می شود.

توصیه می شود که در وعده های سحری و افطار از پرخوری، مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی وغذاهای حاوی مقادیر زیاد قند های ساده مثل قند وشکر، زولبیا و بامیه و انواع شیرینی ها پرهیز کرد.

مرکز آموزش های مهارتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

جستجو

+