درمان در منزل

امروزه درمان در منزل نیز روشی نوین برای مراقبت و نگهداری از بیماران است. در این روش لازم نیست که شما به بیمارستان بروید و تمام روز و شبتان را در آنجا بمانید؛ هر گاه که پزشکتان صلاح بداند شما می توانید با تجهیزات بیمارستانی در منزلتان تحت مراقبت قرار بگیرید.

روند درمان در منزل نیز به دو صورت عمومی و تخصصی تقسیم می شود که برای درمان های تخصصی باید از تجهیزات پیشرفته پزشکی در منزل استفاده کرد و برای درمان در منزل به صورت عمومی، داشتن یک پرستار نیز کافی است.

قانونی در این خصوص وجود ندارد که لزوما تمامی بیماران باید در بیمارستان تحت مراقبت قرار بگیرند، بنابراین می توان بیمارانی که مریضی خاصی ندارند را در منزل مراقبت کرد. معمولا پزشکان بر اساس سطح، سلامتی، فرد، بیمار و همچنین مناسب بودن فضای  خانه برای نگهداری این اجازه را می دهند که بیمار در منزل خود تحت مراقبت بماند.

ویژگی های درمان در منزل

درمان در منزل ویژگی های بسیار خوبی دارد؛ برای مثال بیشترین بیمارانی که نیاز به درمان در منزل دارند افرادی هستند که از بیماری مزمنی رنج می برند. این نوع بیماری ها بسیار مورد اهمیت قرار داشته و در فضاهایی مانند بیمارستان احتمال بیشتری وجود خواهد داشت که به این افراد سرایت کند؛ به همین دلیل بهتر است که این نوع بیماران را در منزل درمان کنند. معمولا افرادی که مسن تر هستند، بیشتر دچار بیماری مزمن می شوند.

همچنین بیماری های دیابیتی، قلبی عروقی و… از جمله بیماری هایی به شمار می آیند که تمام عمر با فرد همراه خواهند بود. به همین دلیل افراد نمی توانند که تمام عمر خود را در بیمارستان سپری کنند؛ بدین گونه در منزل تحت مراقبت قرار می گیرند.

این دلیل می تواند شواهد خوبی باشد که درمان در منزل خیلی بهتر و راحت تر است. این گونه هم از نظر اقتصادی و هم از نظر شرایط روحی و روانی، بیمار مشغله فکری کمتری خواهد داشت.

درمان در منزل به طور کل برای خانواده و بیمار جنبه های مثبتِ بسیاری همراه خواهد داشت که مهمترین آن آرامش روحی افراد است. این گونه در منزل خود احساس بهتری دارند و از آرامش بیشتری برخوردار خواهند بود. شما می توانید از نزدیک شاهد روند درمان بیمارتان باشید.

در حال حاضر مراکز درمانیِ مراقبت در منزل، بسیار زیاد شده و این امکان را فراهم می سازد که در هر زمان به کادر درمانی و پرستاران مراقبتی، نیاز پیدا کردید در کوتاه ترین زمان، بهترین آن ها را برایتان پیدا کنند و بر اساس پروتکل های بهداشتی و به مراقبت از بیمار بپردازد.

به طور معمولا حضور پزشک در منزل به تشخیص کادر درمانی بستگی دارد؛ هر گاه کادر درمانی لازم دانست با پزشک تماس می گیرد و حال بیمار را بسته به وضعیت آن شرح می دهد، در صورت نیاز پزشک به صورت حضوری به بیمار سر می زند و کارهایی که باید برای بیمار انجام دهد را عملی می کند.

هزینه درمان در منزل

استفاده از خدمات مراقبت، و درمان در منزل، یقینا به صرفه تر از درمان در بیمارستان است. زیرا شما می توانید با ساده ترین وسایل در منزل خود نیز استراحت کنید و درمان شوید؛ این کار هم از نظر زمان و هم از نظر هزینه بسیار مطلوب تر خواهد بود. موجب می شود هزینه هایی مانند بستری شدن در بیمارستان و رفت و آمد را دیگر نداشته باشید.

گاهی پیش می آید اطرافیان بیمار سفر های کاری ضروری برایشان رخ داده باشد و مراقبت از بیمار برایشان کاری غیر ممکن شود، راه‌حل این است که از خدمات مراقبت و درمان در منزل استفاده کنند؛ این گونه خیالشان نیز از این موضوع راحت خواهد بود.

البته برخی از افراد، تحت پوشش بیمه های دولت هستند و نمی توانند از پس هزینه ها بر بیایند، از نظر قانون و پس از برسی می توانند که به صورت رایگان از این خدمات بهرمند شوند.

چند مورد از مزایای درمان در منزل

  • کاهش انتقال عفونت ها و مریضی های واگیر دار بیمارستانی
  • کاهش هزینه های درمانی و بستری در بیمارستان ها
  • کاهش ملاقات و رفد و آمد به بیمارستان ها و درنتیجه کاهش مصرف سوخت
  • احساس امنیت و رضایتمندی بیمار
  • درمان دقیق تر، رسیدگی بیشتر و کامل

خدماتی که پرستاران در درمان در منزل  می توانند ارائه دهند

پرستاران می توانند بااطمینان دادن به همه‌‌ی اعضای خانواده در اینکه نگهداری بیمار، به بهترین نحو انجام می شود، به افراد خانواده آرامش بدهد. پرستاران معمولا برنامه های مراقبتی به خصوص خود را دارند و بر اساس همان به مراقبت از بیمار می پردازند.

مزایای خدمات پرستارانِ درمان در منزل ، بسیار بوده که ما در ادامه برخی از آن ها را بیان می کنیم:

  • رفت و آمد به قرار ملاقات های درمانی
  • تهیه وعده های غذایی که مناسب بیمار باشد
  • انتقال بیمار از تخت به صندلی چرخ
  • حفاظت از پوست و جسم
    • راهنمایی و همراهی کردن در توالت و حمام در صورت نیاز
    • کمک برای رسیدن به بهترین حالت در زمان خواب
    • یادآوری مصرف داروها و غداها
    • کمک در کارهای روز مره و برنامه ریزی زندگی
    • ارائه گفتگوی های دوستانه برای سرگرم شدن و حمایت
    • تشویق برای انجام فعالیت های اجتماعی و ورزش

اگر بخواهیم به کارهای مراقبتی پیشرفته پرستاران بگوییم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تزریق سرم در منزل
  • خدمات آی سی در منزل
  • خدمات سی سی یو در منزل
  • تزریقات در منزل
  • پانسمان در منزل
  • سوندگذاری در منزل

و مواردی این چنینی

 

خدماتی که معمولا در درمان در منزل ارائه می شود

  • خدمات پرستاری با متد های بسیار گسترده‌ای انجام می گیرد مانند نوار قلب، تزریقات و …

معمولا خدمات پیشرفته را برای افرادی که بیماری های مزمنی دارند ارائه می دهند.

  • فیزیوتراپی، ،گفتار درمانی، انرژی درمانی و ماساژدرمانی :

نیاز به فیزیوتراپی در هر سنی ممکن است که به وجود آید، حال ممکن است یک کودک باشد یا یک فرد مسن.  شما یا عزیزانتان اگر هر نوع آسیب و یا اختلال عضلانی را تجربه کرده اید؛ فیزیوتراپی می تواند بهترین گزینه برای شما  باشه که این کار به صورت درمان در منزل در کوتاه ترین زمان انجام می شود.

خدماتی همچو پانسمانِ‌ زخم های بیماران و مراقبت از بیماران دیابتی، با تیم پرستاران کادر درمانیِ‌ درمان در منزل ، به بهترین شکل انجام می شود.

  • از کار دندانپزشکی در منزل زیاد استقبالی نمی شود؛ زیرا که تجهیزات دندان پزشکی خیلی پیشرفته بوده و قابل جابه‌جایی نیست. اما باز نیز گاهی به صورت کار در منزل این کار ها را انجام می دهند و اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که این کار با رعایت پروتکل ها بهداشتی انجام می شود و برای افرادی که ناتوانی جسمی دارند مناسب بوده است.
  • رادیولوژی دیجیتال و سونوگرافی که می توان به راحتی در منزل انجام داد
  • اکو کاردیو گرافی قلب و مسائل قلبی که نیاز به تجهیزات کامل پزشکی دارد، و در منزل انجام می شود.
  • طب سنتی و انواع انجام ماساژها، توسط بسیاری از افراد مورد استقبال قرار می گیرد. این کار ضمن صرفه جویی در وقت و زمان، حتی باعث می شود که شما به انجام خدماتی مانند ماساژ درمانی ها و انواع مدیتیشن های ریلکس کننده بپردازید.
  • سنجش میزان شنوایی گوش و نصب سمعک ها در منزل به آسانی انجام می شود و یکی از موارد درمان در منزل است.
  • انجام آزمایشات و نمونه گیری خون و ادرار: شاید بگویید که چطور این کار توسط کادر درمانی در منزل انجام می گیرد. باید به شما بگوییم شاید در گذشته، گرفتن خون در منزل عمدتاً محدود به آزمایشات انگشت مانند قند خون و… بود و همیشه شما باید به آزمایشگاه می رفتید و بعد از کلی انتظار جوابتان را ببینید، اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و خدمات درمانی های گسترده، به راحتی می توانید با انجام دادن آزمایش های بالینی یا نظارت بر داروهای درمانی به راحتی در منزل بنشینید و منتظر بمانید که کادر درمانی و پرستارتان آزمایشتان را بگیرد و جواب را به شما بگوید.
  • فتوتراپی (درمان زردی): با افزایش سطح بیلی روبین کودک، زردی از سر حرکت می کند تا بازوها، تنه و در آخر پاها را درگیر کند و مشکلات بسیاری برای نوزاد به وجود می آورد. اگر برای شما مقدور نیست که به بیرون از منزل بروید تا کودکتان را درمان کنید، می توانید که فتوتراپی را خیلی راحت در منزل انجام دهید.
  • چکاپ کامل افراد نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند به صورت درمان در منزل انجام شود و مجبور نباشید به خاطر آن به بیمارستان بروید.
  • مراقبت از سالمندان و کودک: مراقبت از سالمندان و کودکان، یکی از بهترین کارها در منزل است که امروزه متقاضیان بسیاری دارد. تنهایی به عنوان یک مشکل جدی و رو به رشد سالمندان شناخته شده است و معمولا در سن پیری بیشتر این احساس به فرد دست می دهد برای همین باعث می شود که آن ها خودشان را تنها و بی مصرف حس کنند. مراقبان  سالمندان، گفتگو را فراهم می کنند تا آنها احساس تنهایی نکنند و آنها همچنین می توانند یک همراه و آرامش بخش باشند و به تغذیه آن ها نیز بسیار توجه کنند.

کم آبی بدن برای افراد مسن یک مشکل جدی است و نتیجه تکرار آن حتی می تواند موجب بستری شدن آنها در بیمارستان شود؛ بنابراین به این نکته باید توجه داشت که آب کافی در روز بنوشند.

تغذیه ضعیف در عدم بهبودی  بیماری و افزایش بستری در بیمارستان نقش به سزایی دارد. مراقبان سالمندان  می توانند برای خرید غذا ، تشویق مایعات و تهیه غذا اقدام کنند. آنها همچنین می توانند محدودیت های خاص رژیم غذایی را تقویت و ردیابی کنند.

مراقبت از کودکان نیز امروزه بسیار متقاضی برای انجام دارد زیرا که معمولا پدر و مادر های بسیاری از کودکان، شاغل هستند و برای بچه های خود باید یک پرستار استخدام کنند، که متخصص باشد و بتواند که نیاز های بچه را برطرف سازد.

حال این کار با درمان در منزل انجام می شود که پرستارانی برای مراقبت از کودکان انتخاب شده و این کار را انجام می دهند.

چگونه می توانیم درخواست پرستار در منزل را داشته باشیم؟

نمایندگی های مختلفی در جای جای نقاط کشور وجود دارد که حاضر به خدمت به شما عزیزان هستند، حتی می توانید با یک سرچ کوچک شرکت هایی که این راستا فعالیت دارند را مشاهده کنید و خودتان هر کدام را که خواستید و مناسب دانستید؛ استخدام کنید.

در این رابطه بسیاری از افراد سوالاتی این چنینی مطرح می کنند که ما چگونه می توانیم به افراد کادر درمانی و پرستاران، که به منزلمان می آیند اعتماد کنیم.

اول از هرچیزی باید بگوییم که شما باید از شرکتی که می خواهید از آن طریق پرستار استخدام کنید، خوب اطلاعات داشته باشید. باید ببینید که چقدر این شرکت سابقه کاری دارد و یا باید نظرات افراد را درباره این کادر درمانی بخوانید و متوجه شوید که کار خود را چگونه انجام می دهند؛ پس از بررسی کلی شما می توانید با تیمی که می خواهید کار کنید، قرار داد ببندید و قوانینی که می خواهید در طول همکاری با آنها انجام شود را در برگه ای ذکر کنید. این کار موجب می شود، در بروز مشکل شما مدرکی داشته باشید.

پیشنهاد ما این است که برای اطمینان بیشتر حتما از دوربین های مخفی در منزلتان نیز استفاده کنید که هم اعتماد بیشتری داشته باشید و هم در صورت بروز مشکل مدرکی در دستتان باشد.