سرماخوردگی، ٱنفولانزا و کرونا

این بیماری ها همه ویروسی می باشند و برخورد با این بیماری ها با توجه به شدت درگیری و علائم بالینی می باشد و در صورت ایجاد علائم بالینی شدید مثل تب بالا و سرفه شدید و تنگی نفس و ضعف شدید و خلاصه علائمی که بیمار را ناتوان گرداند ،اقدام به مراجعه به پزشک اولویت اقدامات خواهد بود.
آنفولانزا و بیماری کرونا واکسن های خاص خودشان را دارند که پیشنهاد می شود نسبت به تزریق آن اقدام کنید.
البته همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و به قول ابوعلی سینا:
معظم تدبیر حفظ الصحه هو ان یرتاض ثم تدبیر الغذا ثم تدبیر النوم (عظیم ترین تدبیر برای حفظ سلامتی تحرک بدنی و بعد از آن تدبیر در تغذیه و در بعد آن مدیریت خواب می باشد)
در ذیل نکاتی ساده ولی با اهمیت در ارتباط با درمان این بیماری ها از منظر طب سنتی ایرانی ذکر می گردد. بدیهی است این اقدامات همراه اقدامات لازم در صورت شدت بیماری از جمله مراجعه به پزشک مجرب انجام می گردد.
اقدامات جهت بهبود بیماری و کاهش علائم بالینی:

• غرغره بینی با آب نیم گرم و استنشاق بینی به صورت مکرر
  • در صورت ضعف مصرف سوپ جوجه ، سوپ ماهیچه ، شیره انگور ،سیب شیرین و زیتون به مدت یک هفته
  • تلاش در جهت افزایش ساعات خواب و تاریک بودن نسبی اتاق خواب
  • کاهش فعالیت بدنی تا حد امکان
  • یک قاشق غذا خوری تخم بارهنگ در یک لیوان جوش بماند تا کمی لعاب دهد ،سپس با کمی شکر شیرین شده و نیم ساعت پس از هر وعده غذائی (روزی 3 مرتبه) میل شود.
  • یک قاشق غذا خوری حریره نشاسته را در یک لیوان آب بجوشانند تا کمی قوام بگیرد. روزی چند بار محلول را غرغره کرده و سپس محتوی دهان را دور بریزید. همچنین روزی 3 بار یک استکان از حریره نشاسته به خصوص قبل خواب میل شود.
  • در صورت سرفه لعاب به دانه را روزی 3 بار به خصوص قبل خواب ، هر بار یک قاشق مرباخوری در یک لیوان آب جوش ریخته تا لعاب بیندازد و سپس آرام آرام میل نمائید.
  • در صورت تب استفاده از پاشویه و دستمال مرطوب روی پیشانی به کاهش تب در کنار اقدامات پزشکی لازم کمک خواهد کرد.